Ordet i dag är ”förlåtelse”

Inatt när jag arbetade så tittade jag på reprisen av Sommarpratare i P1. Det var mycket intressant och deras diskussion fick igång mina tankar. De pratade mycket om olika religioner och det de kom fram till var att alla religioner handlade om förlåtelse. Till visst del kan jag hålla med dem om det. Det är så att de fem stora religionerna har det gemensamt, men sedan får man tänka på att det finns många fler religioner än de som dominera i vår del av världen. De religionerna som de tänkte på är Judendom, Kristendom, Islam, Hinduism samt Buddism. Fast utgår vi från dem så tycker jag att det stämmer.

Förlåtelse är något som jag tycker är väldigt stort. Det handlar om att man måste förlåta dels vad andra gör mot dig, men även dig själv måste man förlåta. Jag tror att det kan vara lika svårt att förlåta sig själv som att förlåta varandra. Men om man skall nå harmoni med både sig själv och sin omgivning så är det mycket viktigt. Mina vänner jag tycker att ni skall börja förlåta er själv. Det är ett bra första steg… Var rädda om er och förlåt varandra. Titta gärna på Sommarpratarna. Det är ett mycket bra program.

Det här inlägget postades i Reflektioner. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Ordet i dag är ”förlåtelse”

  1. greatdanemaniac skriver:

    För min del hänger det vad det är som ska förlåtas. Det finns inget gott med sig att förlåta personer som gjort vidriga saker mot en, som lett till att livet blivit förstört på ett sätt eller annat. Inte för att man håller nån extra ilska inom sig. Förlåta alla tror jag inte kan vara bra, då jag har försökt med detta flera gånger och det har alltid visat sig vara ett misstag.

    Jag tror istället det är viktigare att bedöma huruvida en person kan tillföra saker i ens liv som i det långa loppet blir positivt för en. Blandar man dock in religion i det hela blir jag tveksam. Människor behöver kanske något att tro på, men religion är sällan den bästa utvägen. Genom kunskap och lärande behöver man ingen religion. Då råder sunt förnuft istället och det tycker jag är fan så mycket bättre.

    • tavar skriver:

      Det blev kanske inte speciellt tydligt i blogginlägget, men det här med förlåtelse är något som varje människa själv måste avgöra om det går att förlåta händelsen som har inträffat. Min personliga åsikt är att jag måste försöka förlåta det som har hänt för att kunna gå vidare. Naturligtvis finns det händelser som jag skulle ha svårt att förlåta, men jag kan inte på förhand säga om jag verkligen hade kunnat förlåta. Jag hoppas att det aldrig kommer att inträffa. Hittills har jag kunnat förlåta och det har känts bra för mig.
      // Tina

Kommentera

