Bearnaisesåsen blev riktigt lyckad!

Igår firade vi som sagt vår äldsta son. När de kom hem från mormor och morfar hade barnen med sig sådant som de hade bakat. Det fikade vi på senare. Det var så gott! Tack för det! Men innan fikan så hade vi middag som sonen hade beställt. Det blev den maten som jag beskrev igår, t. o. m. hemmagjord bearnaisesås. Tack för tipsen jag fick! Det receptet som jag till slut använde var Enklare bearnaisesås – från matklubben.se. Den var mycket enkel att göra och den blev riktigt lyckad. Alla i familjen som gillar bearnaisesås tyckte att den var helt klart bättre än den man gör på en färdigpåse. Så här gjorde jag:

Enklare bearnaisesås
För 5 personer.

En riktig bearnaisesås kan ta väldigt lång tid att göra. Denna är enkel om man vill lägga 10 minuter på att göra en bearnaisesås.

Ingredienser
450 gram smör (Kallt)
5 äggulor
½-1 tsk rödvinsvinäger (jag använde vittvinsvinäger istället)
1 tsk citron
2 msk dragon
Vitpeppar

Gör så här

1. Tag 2 kastruller och häll vatten i den ena ca 1-2 cm. Värm vattnet och sätt i kastrull 2 i den andra så det fungerar som ett vattenbad.

2. Tag ca 25 gram smör och häll i den tomma och halvt uppvärmda kastrullen. Tillsätt även dragonen.

3. När smöret smält tillsätt äggulorna och nu måste man röra hela tiden tills det tjocknat.

4. När det tjocknat tar man ca 50 gram smör och lägger i kastrullen. Rör om smöret tills det har smält. Och upprepa tills smöret är slut.

5. Tänk på temperatur och tjockleken på såsen. Genom att hälla i det kalla smöret reglerar du även temperaturen på bearnaisesåsen, så att den håller sig mellan 40 och 60 grader.

Blir det för varmt tag av kastrullen omedelbart från vattenbadet och häll i 1 msk vatten och rör om. Det går bra att hälla i rödvinsvinägern här också om det fortfarande är för varmt.

6. Smaka av med citron. peppar och ev rödvinsvinäger. Vill man ha lite starkare sås kan man ersätta vitpeppar mot cayennepeppar.

När jag gjorde såsen så använde jag mjölkfritt margarin istället. Det går utmärkt, men naturligtvis blir såsen godare om man gör den på äkta smör. Tyvärr kan vi inte använda smör, eftersom min man är allergisk mot mjölkprotein. Däremot kan han äta hur mycket laktos som han vill. Det är många som inte vet att det finns en skillnad mellan laktos- och mjölkallergiker.

Nu önskar jag er lycka till med att göra egen bearnaisesås!

Det här inlägget postades i Familjen, Matrecept, Recept. Bokmärk permalänken.

Kommentera

