Vår förstfödde ankom för tio år sedan

Fredagen den trettonde kom vår äldsta son för tio år sedan. Jag har beskrivit vad som hände den dagen i ett tidigare blogginlägg. Det är så underbart att se det där lilla knytet växa upp. Det händer så otroligt mycket hela tiden och ibland är det svårt att hänga med. Jag tror att det kan vara det även för honom. Hans humör går som en berg- och dalbana. Det är naturligt, men stundvis kan vi känna det påfrestande. Jag vet att det går över, fast med tanke på hur det är nu så ser jag med bävan framemot tonåren. Men vi kommer att fixa det, eftersom kronprinsen i grunden är snäll och trevlig.

Idag började vi dagen lugnt. Vi uppvaktade sonen allihopa och gav presenterna och de kort som har kommit med posten. Tyvärr hade inte två presenter hunnit komma till idag, om nu inte posten kommer med dem. Men vi berättade för honom att de är på väg. Därefter gjorde jag och mellansonen våfflor med chokladmjölk till frukost. När det är födelsedag får man ha en onyttig frukost. Alla barnen och vi föräldrar åt så att det stod härliga till. Vi gjorde tabberas på faten. Mums!! Jag undrar vad tandläkaren säger om det?? Jag skall nämligen dit under eftermiddagen…

Direkt efter frukost började sönerna bygga ihop legosatsen ”Atlantis” som kronprinsen fick, men de hann inte så långt. De skulle nämligen iväg till mormor och morfar idag. Det var ingenting som jag hade bestämt, utan det var barnen själva som bokade det. Jag undrar vad det hittar på för spännande i det härliga regnet som faller. Antingen är de ute och sitter under ett stort träd och tittar på regnet eller så skulle jag nästan tro att de bakar inomhus. Jag såg att mormor redan hade börjat baka när jag var och lämnade av barnen. Jag får höra med dem när de kommer hem.

Jag får väl försöka reda upp alla arkologiska fynd som jag hittade i garderoben i går. Det var en hel del som jag hittade där. Det var synd att jag inte visste att det skulle bli sämre väder idag, för då hade jag väntat lite. Det var verkligen varmt att göra en sådan delikat uppgift. Men nu är det gjort och vi har ändå en garderob kvar att göra. Vi får se när jag får för mig att göra den. Det dröjer nog ett tag, trots att det är roligt att botanisera runt i odefinierbara högar av kläder och saker i garderoberna. Det är konstigt att de inte får egna liv, men tur det annars hade jag aldrig vågat rensa i garderoberna.

Nu får jag nog leta upp hur man gör egen bearnaisesås. Vårt födelsedagsbarn har nämligen önskat sig en middag med schnitzel, klyftpotatis, broccoli och bearnaisesås. Jag tror att det kan bli gott, men jag måste först hitta ett bra recept. Jag har aldrig gjort bearnaisesås tidigare. Är det någon som har något bra tips?

Det här inlägget postades i Familjen, Väder. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Vår förstfödde ankom för tio år sedan

Kommentera

