Tre jobbnätter och småländska kringlor

Jag är så tacksam för att jag har ett sommarjobb att gå till, men samtidigt hade jag gärna velat ha semester. Alla jag känner verkar ha semester, med några få undantag. Visserligen finns det positiva sidor med att ha ett sommarjobb, men idag känner jag att jag hade behövt vara ledig. Vi som studerar behöver också ladda batterierna! Det är faktiskt ett heltidsjobb att plugga om man studerar på 100 %. Nej nu blev jag gnällig och det var inte meningen. Men jag har helt klart mycket mer att säga i det här ämnet…

Det är inte bara pengarna som är en förmån att ha ett sommarjobb. När man arbetar som jag på natten, så blir vissa morgnar speciella. Idag var det en helt fantastisk soluppgång. Den var otroligt vacker och redan då förstod jag att idag skulle det bli varmt att sova på dagen. Visserligen skulle jag inte sova så länge idag, eftersom det var den sista jobbnatten den här omgången. Men när jag sover, så behöver jag sova gott. Det gjorde jag vissa stunder. Dock känns det som att det är långt till man får går och lägga sig.

Jag lovade för några dagar sedan att jag skulle lämna ut ett recept på småländska kringlor. Det kommer här:

3 dl sur vispgrädde, 1 tsk hjorthornsalt (bikarbonat), 200 gr smör eller margarin, 3/4-1 dl socker och ca en liter mjöl. Till garnering skall det var pärlsocker.

Ugnen skall stå på 225 grader celcius.

Min mamma brukar göra de här kringlorna ofta, men hon mäter i vanliga fall inte upp ingredienserna. De blir mycket godare då. Jag vet faktiskt inte varför. Kringlorna går att göra mjölkfria. Ersätt mejeriprodukterna med mjölkfria varor, men ser till att de ingredienserna inte är för gamla. Havremjölk blir inte sur på samma sätt som vispgrädde. De mjölkfria kringlorna smakar inte riktigt likadant, men de är ändå goda.

Lycka till!

Det här inlägget postades i Arbete, Bak- och efterrättsrecept, Recept. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Tre jobbnätter och småländska kringlor

  1. Milou skriver:

    Jag vill också ha semester. 😦 Idag har min dotter tagit med lilla sonen ut och paddla kanot. Det är ju JAG som vill göra såna roliga saker med honom. Men nä, jag har suttit och gjort färdigt tentan på sommarkursen istället. Visserligen ska det bara vara 50% (jag är klar med 50%) men den KÄNNS mycket mer omfattande än någon 7,5’a jag läst nånsin.

    Hoppas du får en härlig ledig period innan nästa jobbsnurra, det är du värd! Kram!

Kommentera

