Semesterdag

Det är så skönt att vara ledig. Idag har vi tagit dagen som den kommer. Vi (jag) sov länge och sedan tänkte jag göra mannagrynsgröt, eftersom barnen tycker att det är så gott. Då upptäckte jag att det rådde brist på kommunikation mellan min man och mig. Det fanns bara lite mjölk kvar. Jag var helt säker på att han skulle handla hem mjölk när han ändå kompletteringshandlade igår och han var lika säker på att jag skulle ha sagt till honom om vi behövde mjölk. Mmm… Det blev ingen gröt, utan vi fick ta yoghurt istället. Tur att nästan alla barnen tycker om det.

När frukosten var avklarad så gick vi hem till mina föräldrar. Men först började barnen leka och jag ville inte bryta av det. Lek är verkligen något som är underskattat. Barnen var fulla av kreativitet och aktiva. De planterade t. ex. om sina kaktusar och det var verkligen något som behövdes. Jag tjuvlyssnade lite på vad de sa och det lät som att de lekte blomsteraffär eller plantskola. De var mycket pedagogiska när de undervisade varandra om hur en omplantering skall gå till. De var så duktiga. Det är nästan så att jag tror att den äldsta pojken kommer att gå i mina fotspår och bli en pedagog. Det skall bli roligt att följa…

Vi fick sedan fika hos mina föräldrar. Det var hemmagjord jordgubbssaft och hembakade småländska kringlor. Mums! Jag kommer att lägga ut receptet här, om jag kommer ihåg det. Ni får påminna mig! Det var en mysig stund. Barnen älskar verkligen att vara där. De bestämde sig för att de ville vara en hel dag hos Mormor och Morfar. Mig gör det inget, utan jag kan då göra sådana tråkiga saker som man måste göra: tvätt och städ. Jag tror att de blir glada om jag gör det när de inte är hemma.

Därefter var det dags för lunch. Det fick bli något enkelt. På våra rester gjorde jag nudlar med cabonara. Alla åt som bara den och sedan var det dags för lek igen. Det är så roligt att både se dem och att vara med i leken. Dessutom hann jag med att sitta i en solstol och läsa några rader mellan varven. Det märks att våra tre barn har utbyte av varandra, trots att det är sex år mellan den äldste och den yngsta. Roligt har de i alla fall. Visst blir det ibland lite tuffa tag, men samtidigt lär de sig konflikthantering. Det tror jag de kommer att ha nytta av i framtiden.

Middagen ikväll blev en kycklinggryta med våra egna örter från köksträdgården. Vi har börjat använda det mycket mera än vad vi tidigare har gjort. Det är faktiskt mycket gott. Jag undrar varför vi inte har gjort det tidigare? Men från och med nu tror jag att vi kommer att göra det mera. Helst nu när barnen själva har fått odla fram örterna. Det gör att de vågar smaka dem. Maten luktar och smakar mycket bättre. Gott! Hela familjen är förtjust. Jag undrar om man skulle kunna använda örter till torsken imorgon? Om ni har något tips på gott fiskrecept så får ni gärna höra av er. Jag skulle bli så glad. Det är roligt att förnya sig lite.

Nu önskar jag er alla en trevlig måndagskväll!

Det här inlägget postades i Familjen, Semester. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Semesterdag

  1. Shareen skriver:

    Jag är lite dålig med idé till torsk.. brukar fixa fiskgratäng eller steka det med risnudlar och thailandsk basilika. Under vinter kör jag detta – http://www.tasteline.com/Recept/saffranskryddad_fisksoppa_med_lax_och_torsk

    Vad har du för kryddor hemma i trägården?

    • tavar skriver:

      Hej!
      Tack för tipset! Det är alltid bra med lite nya idéer. Jag brukar alltid steka torsken lättpanerad eller så gör jag fiskgratäng.
      De kryddor som vi har i trädgården är; timjan, persilja, dill, rosmarin, oregano och lavendel. I år har de tagit sig mycket bra. Det kan bero på att vi är bättre på att sköta om örterna. 🙂
      // Tina

Kommentera

