Sommarlovet rullar vidare…

Det är så skönt, trots att vädret är lite ostadigt. Vi har inte kunnat ligga på stranden och mysa, men vi har gjort annat. Igår vaknade jag av att min man ringde och väckte mig och sa att den stora killen hade tid hos tandläkaren om tjugo minuter. Oj! Tänkte jag. Hur skall vi hinna? Men jag bestämde mig för att vi inte skulle stressa med det, utan jag ringde och sa som det var och fick sedan en ny tid. Skönt att det var en förstående människa som satt i receptionen. Hon sa att det hade hänt henne också.

Igår var vi ute och gjorde stan osäker. Först lämnade vi av mellanpojken hos en kompis. Sedan åkte vi iväg. Vi hade många ärenden och sedan skulle vi gå till stadens museum. Men det visade sig att vi inte hann det. Vi får spara det till en annan gång. Jag fick muta barnen med att den gången går vi samtidigt på ett konditori. Jag hoppas nu verkligen att jag kommer ihåg det här. Men jag tror att barnen kommer att hjälpa mig. De vill nog inte missa fikan i alla fall. Efter lunchen igår tog vi en promenad. Jag och Kronprinsen gick medan Lillan cyklade. På vägen hämtade vi Lille Man och gick inom förskolan för att hämta hem Prinsessan saker, inför sommaruppehållet. Det blev en lång runda, ca 5-6 km. Tur att barnen hittade saker att titta på under tiden. Det fanns fåglar, blommor, insekter, etc. Det var trevligt, men på slutet knorrade de lite.

När min man kom hem åkte vi iväg och firade svärmor. De bjöd på hemlagad pizza. Den var mycket god, men jag kunde inte riktigt njuta av den. Mitt huvud hade börjat värka och det dunkade emellanåt riktigt ordentligt. Det var inte roligt! Jag hoppas att svärmor inte blev för besviken. Hon blev firad och fick även en present av oss. Men jag kände att jag inte orkade vara som vanligt. Vi åkte hem och huvudet blev inte bättre. Trist när det händer. Dessutom var det sommarsolståndet. Det märktes tydligt. Det var verkligen ljust länge. Det var inte många timmar som det var mörkt. Jag bruka tycker att ”årets längsta dag” är en av de trevligaste. Men den här gången kunde jag inte njuta ordentligt. Dessutom var jag nog uppe lite försent, men det berodde på att jag vill se på ”So You Think You Can Dance”. Jag tycker att det är så roligt att titta på. Men huvudet värkte något helt förskräckligt när jag väl kom i säng.

Idag vaknade jag med ett svagt eko av huvudvärken. Det var inte helt ok, men med huvudvärkstablett försvann det. Det var tur, eftersom vi var tvungna att komma upp i vettig tid. Tandläkaren väntade på oss. Det gick bra, trots att alla tre barnen tydligen hade bestämt sig för att just idag skulle de ta sovmorgon. De andra mornarna har de inte velat ligga, men naturligtvis ville de det idag. Därefter tog vi en snabbhandling i affären. När vi kom hem knallade vi iväg till en lekpark. På vägen hämtade vi en kompis till den stora killen. Barnen lekte och hade roligt ända till jag sa att nu får vi gå hem och äta lite. Då var de plötsligt vrålhungriga. Efter maten började barnen bli uttråkade och visste egentligen inte vad de ville göra. En ville titta på film och de andra tror jag ville spela TV-spel. Men jag var en elak mamma och sa att ”det får ni inte göra, eftersom det är sommar”. Då kom den stora killen och hans kompis på att de kunde kanske baka något. Mellanpojken skulle ringa en kompis. Tyvärr fick han inte tag på någon, utan han surade och bråkade med de stora pojkarna. De fick baka och inte han… Det blev schackrutor och när det var dags att baka ut degen fick alla barnen hjälpa till. Degen gjorde de av en deg som jag kalla 1 2 3 – kakor. Jag undrar om man kan göra så att barnen har tråkigt flera gånger? Vi har nämligen lite födelsedagar framöver…

Det är en praktiskt deg. Man kan göra syltkakor, finskapinnar, chokladbröd, schackrutor, etc. Det är en mångsidig deg. Det är bara att stoppa i lite olika smaker så blir det något annat. Receptet är gammalt och kommer från min mormor.

1 2 3 4 – kakor ugn 200 grader i ca 5-7 minuter

1 hg strösocker, 2 hg smör/margarin, 3 hg mjöl och 1 ägg.

Finskapinnar: 1-3 droppar bittermandel. Graneras med äggvita och pärlsocker. Syltkakor: Gör en liten grop och lägg i en klick gelé och granera med florsocker medan de är varma. Chokladbröd: Blanda degen med 2 msk kakao och 2 msk vaniljsocker. Gör som med finskapinnar. Ta sedan en gaffel och platta till. Schackrutor: Ta halva degen och blanda den med 1 msk kakao och en msk vaniljsocker. Gör sedan längder som lägges på varandra i rutmönster. Skär ut lagom stora skivor av rullen och platta till lite lätt. Korintkakor: Blanda degen med korinter och 1 msk vaniljsocker. Rulla ut små bollar av degen och platta till dem med en gaffel. Choklad-flis-kakor: Flisa mörkchoklad och blanda i degen. Rulla degen i små bollar.

Den här degen går att variera i det oändliga. Låt mig veta om ni kommer på något nytt.

Lycka till!

Det här inlägget postades i Bak- och efterrättsrecept, Familjen, Recept, Semester, Väder. Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Sommarlovet rullar vidare…

  1. greatdanemaniac skriver:

    Det är så himla kul o läsa om all mat du lagar o så. Jätteskoj!

    • tavar skriver:

      Vad roligt att du tycker det! Jag har faktiskt tänkt att lägga in lite mera recept i bloggen. Vi får se hur det blir med det, men jag gillar verkligen att laga mat och att baka. Det verkar som att barnen också tycker det. 🙂

      // Tina

  2. Shareen skriver:

    ok. det här 1234 kakor måste testas 😀

Kommentera

