Nyckeln är motivation

Helgen har handlat om motivation. Det har varit riktigt roligt att praktisera i verkligheten det jag har pluggat två år. Min man och jag fick argumentera och lägga fram olika scenario för att sonen skulle acceptera och bli motiverad. Det handlar alltså om vår Lille Man. Vår mellanpojke är fenomenal på att stöka till sitt rum. Han har aldrig lyckats få någon ordning på det. Både jag och min man har försökt att hjälpa honom med olika system, men ingenting har fungerat. Men den här helgen satte vi ribban. Han fick förklarat för sig att om han inte städade ur sina saker och fick lite mera ordning på sina saker så skulle han inte få sitt rum i ordninggjort. Vi hade tänkt oss att möblera om och ta bort sådana saker som han inte leker med längre. Dessutom tänkte vi att han skulle få ett skrivbord och en terminal. Hela pojken strålade av städ lust. Sedan tror jag att det hjälpte att han såg att storebror fick en dator med skärm till sitt rum. Motivationen sköt i topp och han har verkligen satt igång.

Igår ökade motivationen ytterligare. Vi tog en utflykt med hela familjen och åkte till IKEA. Innan vi åkte fick han titta på några olika skrivbord och när vi väl var där visste han redan vad han ville ha. Det blev ett möblemang som heter VIKA. Serien är mycket häftig och tuff var omdömet som mellanpojken fällde. Jag kan hålla med. Lille Man valde att hurtsen skulle var vit och extra benen skulle också vara vita. Bänkskivan blev svart och likaså den lilla hyllan som skärmen skall stå på. Jag tror att det kan bli hur bra som helst. Han hade lite svårt att välja mellan svart och rött, men sen tyckte han att det svarta var snyggare. Nu skall han bara lyckas bli klart med rummet. Troligtvis kommer jag och min man få hjälpa honom, men det var roligt att se att det går att få honom motiverad även om det gäller städning. Det gäller bara att hitta rätt medel för att få honom motiverad.

Jag är även imponerad av min man och mitt handlande på IKEA. Det brukar alltid kännas som att vi tar hela affären med oss hem, men icke den här gången. Det var faktiskt länge sedan som det var så lite pengar som gick under utfärden. Vi köpte ett skrivbord och även en möbel som heter TROFAST. Det är en möbel som skall hjälpa sonen att sortera upp sina saker. Det är backar som sitter som i en bokhylla. Det är mycket praktiskt. Jag hoppas att det här skall inspirera även andra barn i familjen. Hittills har det faktiskt gett positivt resultat. Städmotivationen har verkligen ökat här hemma.

Det här inlägget postades i Familjen, Reflektioner, Semester. Bokmärk permalänken.

Kommentera

