Det är sommar

Just nu skiner solen, men det har den inte gjort på ett bra tag. Det ostadiga vädret började samtidigt som Sweden Rock Festival började. Jag tror att det vilar någon slags förbannelse över denna festival, eftersom de sista åren har det antingen varit massor av regn eller otroligt kallt. Det är tur att man inte är ett rockfan. Nu slipper jag åka dit och bli blöt och kall. Dessutom tänker jag på alla som skall krypa in i sina tält. Det är märkligt att det inte händer mer saker än vad det gör.

Men jag ser med spänning framemot imorgon och nästa vecka. Då ska det enligt meteorologerna bli varmt igen. Jag håller tummarna för det. Det är så tråkigt när man får ta med massor av ytterkläder till barnen. Tidigare fanns i alla fall värmen, men nu är vindarna kalla. Dessutom var det tråkigt att leta fram regnkläder och stövlar. Usch ja! Dottern frågade till och med om det har blivit höst… Tur att solen tittade fram under eftermiddagen. Det gör att hoppet vaknar för att sommarvärmen skall komma tillbaka.

Det märks att det börjar gå mot sluttampen av terminen. Skolan avslutar mycket och städar bort alla gamla alster som barnen har gjort. Vår äldsta son kommer hela tiden hem med något. Det kan jag förstå, eftersom han nu skall börja på en annan skola. Därför är det viktigt att alla saker kommer med hem. Idag fick han förresten möta sin nya klass. De hade en trevlig stund tillsammans. Jag hoppas verkligen att det kommer att bli en bra klass.

Den yngsta sonen kommer att få samma lärare som vår äldsta son har haft. Det tycker vi är bra, eftersom då vet man hur hon vill att det skall vara. Dessutom känner hon redan till familjen och det måste underlätta från hennes sida också. Vi ser det som bara positivt att det blev samma lärare.

Prinsessan får fortsätta på sin förskola tillsammans med lite nya kompisar. Det är så att när de äldre barnen lämnar för att de skall börja på skolan, så kommer en del av de gamla vännerna att börja på samma avdelning som hon. Det är bra, eftersom dessa barn är lika gamla som hon och så småningom kommer det att bli de som kommer att gå tillsammans.

Igår startade jag en ny blogg för att fira att den här bloggen fyllde ett år. Den nya bloggen är en ”arbetsblogg” och är mera inriktad på de skolarbete och vanliga arbeten som jag gör. Bloggen hittar ni här. Den här bloggen har från början funnits som en stängd blogg inom högskolan, men nu bestämde jag mig för att lägga ut den till allmänheten. Därför kommer de första inläggen att vara gamla inlägg, från 2009. Idag har jag sysslat med att lägga över blogginläggen. Det har varit mycket roligt att gå igenom vad det är vi har gjort under utbildningen. Vi har lärt oss mycket mera än vad jag egentligen har trott. Jag tror att det är nyttigt att gå igenom vad som har hänt. Det gör att jag kan reflektera över den kunskap som jag faktiskt har lärt mig. Vilken resa som jag har gjort och det bästa av allt är att den inte är slut. Det är ett år kvar…

Idag har vi firat att vi har bott i huset i 10 år. Det gjorde vi genom att beställa kinamat. Det var så gott och alla barnen, utom Lillan, åt som bara den. Sedan tittade vi på Happy feet på TV. Den var mycket bra, men stundtals lite sorglig. Naturligtvis hade vi det sedvanliga fredagsmyset till filmen – fika. Det är så skönt med dessa fredagar.

Jag glömde berätta att vi har bokat en överraskningsresa till barnen. Det gjorde vi i onsdags. Jag tror att det kommer att bli bra. Det svåra kommer att bli att inte försäga sig…

Nu önskar jag er alla en trevlig helg!!!

Det här inlägget postades i Familjen, Reflektioner, Semester, Studier, Väder. Bokmärk permalänken.

Kommentera

