Intervjuer och bildspel

Nu har jag brottas med ett bekymmer. Jag tänkte att jag skulle delge er det, så att jag kanske kan bena upp problemet. Dessutom kan ni kanske komma med lite råd.

Jag har gjort många intressanta intervjuer. Jag skrev nog det i ett tidigare blogginlägg, men jag menar det verkligen. Dessa dagar har jag fått träffa människor i deras vardag. Det är så roligt och lärorikt. Det svåra är att få fram vad de verkligen upplever och känner, eftersom svaren blir subjektiva. Ni kanske märker att jag har börjat med analysdelen av mitt arbete. Härefter kommer jag sedan att tolka mitt resultat med hjälp av den litteraturstudie som jag gjorde tidigare.

Mitt problem är att vi måste göra en populärvetenskaplig presentation av resultatet. Dock måste alla de vetenskapliga delarna vara med. Det jag nu funderar över är hur jag skall lägga informationen på en lämplig nivå, så att alla åhörare förstår vad det är jag säger. Jag vet av egen erfarenhet att det inte är lätt att hålla koncentrationen på det som sägs om jag inte förstår termerna. Åhörarnas fokus blir inte på det jag säger utan de tänker mer på vad alla dessa konstiga ord betyder. Hmm… Det gäller att balansera det rätt, för det är inte bra om jag gör presentationen på alldeles för låg nivå.

Till stöd för presentationen har jag tänkt att använda ett bildspel. Först funderade jag på att göra en youtubefilm, men sedan ansåg jag att tiden var för knapp. Jag har inte den tekniska kunnigheten för att göra det och därför skulle jag få lägga stor kraft och energi på att lära mig det. Detta gör att jag håller mig till ett vanligt bildspel. Dessutom kan bildspelet, om det används på rätt sätt, fungerar som en förstärkning av det jag säger. Naturligtvis kommer jag inte att läsa bilderna innantill, utan de skall mera ligga på i bakgrunden.

Nu måste jag sluta att skriva blogginlägg och börja med det jag skulle göra. Ni får alla ha en bra lillördag.

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

