Tempot har ökat!

Det märks att terminen börjar gå mot sitt slut. Allting skall avslutas. Det gäller inom karaten, scouterna, simningen, studier, etc. Det skall knytas ihop och göras slutvärderingar. Inom barnens skola händer det mycket spännande saker för två av våra barn. De skall börja på något nytt. Den äldsta skall byta skola och kommer att få nya klasskamrater och mellanpojken skall lämna förskoleklassen och börja i ettan. Det är två stora steg. Jag och några föräldrar gick till rektorn och samtalade om vad som skulle hända framöver och för att få vet åt vilket håll vindarna låg. Det var ett givande möte och det var intressant att veta vilka tankegångar som låg bakom de olika hypotetiska lösningarna som ligger framlagda.

Med mina studier går det bra just nu. Jag sitter och renskriver intervjuer och är så tacksam för att människor vill dela med sig av sina erfarenheter med mig. Det är både spännande och lärorikt. Parrallellt med detta håller jag på att spåna på presentationen. Jag försöker hitta på nya spännande vinklar. Det skall nog gå, men det är fortfarande bara lösa trådar som jag så småningom skall knyta ihop. Det skall bli intressant hur jag kommer att lösa vissa faktorer. Det är i sådana här lägen som jag saknar att inte ha någon att arbeta ihop med. Men jag har bra kontakt med andra medstudenter, så jag får bolla med dem istället.

Helgen som gick var avslappnade och skön. Vädret var kanon. Visserligen var det lite blåsigt igår, men vi var i skogen hela eftermiddagen och då märktes det inte att det blåste. Vi var och grillade med mina föräldrar och min mans föräldrar. Det var roligt och vi njut alla. Bokskogen är så fantastiskt fin. Nu har den slagit helt och den gröna färgen är helt underbar. Dessutom såg jag att ekarna hade börja slå ut. Det är verkligen vackert ute i naturen. Det är synd att man inte hinner vara där mer. Men efter en stund kallade plikterna hemma och vi blev tvungna att åka hem. När vi kom hem väntade tvättberget och sedan gick vi ut i trädgården och planterade lite. Barnen hade fått varsin tomatplanta som vi satt i större urnor och placerade i uterummet. Nu hoppas vi att de blir lika fina som de brukar bli. Vi har gjort så varje sommar. Hemodlade tomater är så goda och de luktar så gott. Naturligtvis hoppas jag att det andra som vi satt också kommer att ta sig.

Nej, nu får jag inte ta paus längre. Jag måste fortsätta att transkribera intervjuer. Jag önskar er alla en lugn måndag.

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Tempot har ökat!

  1. Shareen skriver:

    här hemma har vi också tomaterna på gång (plus chilli, ringblomma, petunia, vitlök…) noah har också planterad några makaroner. han vill se om det bli något… his experiment 😀

    • tavar skriver:

      Vad roligt! Här hemma skulle barnen absolut stoppa ner glasspinnar i blomkrukorna. Det gick knappt att förklar för dem att det inte var någon bra idé, men efter ett tag så gav de upp. Men just nu är vår mellankille inne i en period när han vill plantera allting. Det är roligt ett tag, fast i längden blir det jobbigt. Men det är bra att de är intresserade av plantering. Här hemma är det barnen som sköter vattning av blommorna. När jag gör det har blommorna en förmåga att dö. Jag vet inte om det kan ha att göra med att jag glömmer bort att vattna?! 😀
      // Tina

Kommentera

