Påsklovet 2011

Det här påsklovet har verkligen gått fort. Men det har varit helt underbart. Visserligen borde jag egentligen plugga och varit duktig, fast jag kände att jag behövde lite ledigt. Jag och barnen har faktiskt inte gjort något direkt, men det är skönt att göra måsten utan tvång. Visst vet jag att det måste göras, dock vet jag att jag kan vänta till imorgon om jag vill. Det är en skön känsla. Min man har också kunnat vara lite ledig. Han började med en halvdag på skärtorsdagen och därefter har han faktiskt inte suttit med något jobbrelaterat. Påsken 2011 blev alltså en minisemester.

Jag skall börja med att berätta om vädret. Det har varit rena rama sommaren den här veckan. Solen har varit framme och klarblåhimmel har lyst över oss. Temperaturen har legat runt 22 grader. Härligt!!! Det var bara en dag som vädret inte var lika trevligt. Det var när havsdimman rullade in. Det såg lite mystiskt ut när dimslöjorna kom. Temperaturen sjönk med 10 grader och barnen sa att nu ville de gå in, eftersom älvorna dansade så att det blev kallt ute. Annars har de faktiskt mest varit utomhus, den här veckan.

Den här veckan har vi även gömt den obligatoriska påskpresenten. Presenten var som vanligt en bok. Jag kan avslöja att två av tre barn blev nöjda. Men jag tror att den äldsta sonen också kommer att tycka att hans present var bra, när han har fått fundera lite. Han fick en faktabok om fåglar. Naturen har alltid varit ett stort intresse för honom och han fick en kikare av mormor och morfar tidigare. Det var därför som jag trodde att han skulle bli glad över en fågelbok. Men jag tror att problemet är att han hade ställt in sig på att få en nya bok om Fablehaven av Brandon Mull. Tyvärr går det inte att göra alla nöjda. Men han fick i alla fall ett vanligt påskägg med godis i, då blev det genast lite gladare miner. Jag såg förresten idag att han satt och bläddrade i boken, fast han dolde den snabbt när han såg att jag tittade.

Hela påsken har vi träffat släkten och goda vänner. Samtidigt har vi passat på att fira Prinsessans födelsedag. Det har verkligen varit roligt, eftersom vi inte har haft något socialt liv sedan slutet av januari. Vi har haft påskmat och alla resterna har blivit uppätna. Det brukar betyda att maten har varit god. Maten har varit baserad på havstema, kan man säga. Det har varit stekt inlagd sill, varmrökt lax, inkokt lax, räkor och kräftor. Vi har även haft ägg, påskskinka, köttbullar, prinskorvar och revben. Det blev ett ”julbord” som Lillan uttryckte det, men eftersom allting har tagit slut så var det nog uppskattat. Det var jag och Mellanpojken som stod för matlagningen det här året. Han är verkligen duktig och intresserad av matlagning. Den stekta inlagda sillen tyckte han bäst om att göra. Vi fick receptet av svärmor och hennes omdömme var att sillen blev lika god som hennes brukar bli. Mellanpojken blev så glad för berömmet.

Imorgon är det dags för att köra igång igen… Jag vill vara ledig mer!!!

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

