Inspirationsföreläsningar

Idag har jag varit med om två helt olika föreläsningar. Den första handlade om att få tips och idéer vid deltagande i en mässa. Det kunde ha blivit bra, men det blev det inte. Jag tror att det beror på bristande kommunikation. Tyvärr blev det defensivt från både oss distansare och föreläsaren. Det sas saker som inte skulle ha blivit sagda och stämningen blev ansträngd. Frågan är vad som kunde ha gjorts för att det inte skulle ha blivit så här? Det märks att det fortfarande saknas kommunikation. Det är svårt med hur information skall uttryckas på rätt sätt, så att budskapet går fram. Det märkliga är att vi läser kommunikation, men idag märktes det inte alls.

Den andra föreläsningen var mycket bättre. Den här föreläsaren var ödmjuk och försökte få med alla lyssnare. Dessutom bad han om ursäkt för sina tillkortakommanden. Hans framtoning gjorde att han lyckades få ut sitt budskap. Det var intressant och hans ambition var att vi alla skulle interagera i föreläsningen. Den här föreläsningen kunde jag lära mig mycket av. Något som jag verkligen tog till mig var: I PRAISE LOUDLY and I blame softly. Det här var en trevlig och intressant föreläsning.

Det är synd att det är så skiftande kvalité på föreläsningarna. Det svåra är att avgöra om det är någon idé att vara med på just den här föreläsningen. Det är tråkigt när man lägger ner både tid och energi som kunde lagts på något bättre, om föreläsaren är kass. Det är tur att det ibland dyker upp några guldkorn.

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

