Ögonmigrän

Nu var det länge sedan jag skrev, men det har sina naturliga orsaker. I fredags gick jag upp som vanligt och gjorde det jag brukar göra på vardagsmornarna. Allting gick sin gilla gång och barnen lämnades som de brukar göra. Min man och jag delade på den uppgiften, eftersom han skulle arbeta hemifrån denna dag. Men när jag skulle lämna Lillan kände jag att det började – ögonmigrän. Det är inte ofta som det kommer, men ibland dyker det upp. Jag har haft det i ca elva års tid. Det kommer när jag är stressad, sover dåligt och är i hormonveckan. Det är inte roligt!!!

Det hela börjar med att det flimrar för ögonen. Ibland blir det så illa att jag inte kan se. Riktigt så dålig blev jag inte den här gången. Men direkt efter fick jag ett tryck i pannloben. Det är otäckt. Det enda som hjälper i sådana lägen är att gå och lägga sig och sova. Det gjorde jag och lyckades därmed sova bort nästan alltihop. Det var verkligen tur att min man var hemma. Han fick iväg och hämta barn och sköta om ruljansen här hemma.

Sent på eftermiddagen lyckades jag komma upp och iväg för att hjälpa min ”tant” med små ärenden. Det gick, men jag mådde inte bra… Sedan blev det bättre och när kvällen kom var jag pigg igen. Det är verkligen tur att det här inte händer speciellt ofta och att jag vet vad det är. Annars hade jag nog blivit orolig och det hade inte varit bra för mitt blodtryck. Men den här omgången ögonmigrän gjorde att jag tänkte att nu får jag ta en helg fri från måsten och bara göra det som måste göras. Det var så skönt.

Jag öppnade inte min dator eller någon skolbok. Det var toppen. Istället städade jag och min man huset. Barnen fick hjälpa till att påskpynta och dessutom träffde vi människor utanför familjen. Vi hade några goda vänner här på lördagen och på söndagen var vi och grillade hos svärföräldrarna. Vi har inte kunnat göra något sådant på hela våren. Det var mysigt och roligt var det.

Ibland är det bra att lyssna på kroppen. Detta har gjort att jag känner mig styrkt och orkar sätta igång med alla mina måsten igen.

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

