Vaccination och karate

Igår lyste solen lika härligt som den har gjort hela helgen. Det är så skönt att värmen har kommit. Både igår och i söndags var temperaturen runt 20 grader. Problemet är att jag inte hinner med. Jag klagar inte, men jag hinner inte byta ut kläderna. Vi har gått med de tråkiga vinterkläderna så länge och det har gjort att vårkläderna inte har dykt upp i gaderoberna. Men nästa helg är det dags. Barnens vårjackor har i alla fall kommit. De kom med posten igår. De var verkligen fina. Jag hoppas att barnen skall gilla dem. Det är nästan tvunget, annars kommer de inte att vilja ha dem på sig.

När skolan och förskolan var avklarad igår var det dags för vaccination. Det var alla tre barnen som fick den. Vaccinationen heter Pneumovax. Vi tyckte i och med alla sjukdomar att det var dags att göra något. Naturligtvis skedde detta i samråd med Barn HälsoVården (BHV). De ansåg att det var tillrådligt. Nu blev det så att vi blev tvungna att själva betala vaccinet, men vi ansåg att det var värt det. De fick ta det i armen (den armen som de inte använde lika mycket som den andra). De gillade inte det. Men de fick klister-tatuering och små mini sköldpaddor som plåster på såret. Det uppskattades. Barnen klagade sedan hela kvällen och nu idag på morgonen att de har ont i armen. Jag vet inte hur allvarligt det är, men egentigen tror jag inte att det är så farligt. Det blev hittills inga biverkningar. Det var bara Lillan som fick lätt feber.

När vaccinationen var gjord var det dags att åka hem igen och laga middag. Det blev kotletter med ris, grönsaker och brunsås. Det är en av favoriträtterna här hemma. De åt som bara den. Prinsessan åt mest! Hon åt fyra portioner. Det är bra. Hon är annars rätt dålig på att äta. Men den här gången gjorde hon det. Efter maten var det dags för Karate. Pojkarna och min man åkte iväg och kom hem jättestolta. Det var nämligen så att de skulle få reda på vilka som skulle få gradera till nytt bälte den här terminen. Naturligtvis fick båda pojkarna och deras far gradera. Det visade sig att de troligtvis är de enda i sina respektive grupper som får gradera upp till helt bälte. Det finns nämligen ett halvbälte som de också kan gradera till, om de inte har lyckats helt med sin träning. Jag blev så glad och stolt över dem. Tänk att de lyckades, trots att de har varit så mycket sjuka den här terminen. Men jag vet att de verkligen har tränat idogt och dessutom även tränat här hemma. Det är verkligen som den stora killen sa: ”Träning ger lön för mödan”. Han säger så kloka saker.

Idag är det mellandagen tisdag. Jag önskar er alla en fortsatt bra dag, trots att det inte är lika fint väder idag.

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Vaccination och karate

  1. Shareen skriver:

    tror det är vanligt att få feber efter vaccinationen.. som min barnläkaren i malaysia sa ‘if you get a fever after a jab, it is a sign the body is working overtime to make it right’ 🙂

    bra med ‘dåliga väder’ ibland.. perfekt pluggväder ju 😀 hahahah

  2. tavar skriver:

    Hej Shareen!

    Bra sagt av din doktor. Mycket tänkvärda ord…

    Visst är det bra pluggväder, men jag hade velat ut och plantera, gå en långpromenad, bara vara i solen… Jag missade allt det i helgen. 🙂

    Ha det gott!

    // Tina

Kommentera

