Tentaångest

Nu är det klart! Tänk att jag lyckades få uppgiften klar i tid. Visserligen var det bara tjugo minuter tillgodo. Men jag hann. Det är det viktigaste. Det blev inget mästerverk. Dock hoppas jag att den blir godkänd. Den här gången var det trögt att skriva. Jag brukar inte ha några problem med att låta orden flöda. Men den här gången fick jag kämpa ordentligt. Det kändes ovant. Jag har inte upplevt det på länge. Vi skulle hålla oss inom 5000 ord och min litteraturöversikt hamnade på 3978. Jag hoppas verkligen att jag fick med det väsentligaste. Om det nu skulle vara att jag missade något så får jag komplettera. Det är egentligen inte så farligt, utan man kan lära sig något av det också. Det är bara tiden som blir lidande. Dessutom tror jag att jag har missat lite i min referenshantering. Jag är inte säker på att mina referenser är helt efter American Psychological Association (APA). De tidigare delkurserna har jag mest använt mig av Harvardsystemet. Visserligen är referenshanteringarna snarlika varandra, men de skiljer sig åt på vissa punkter. Jag får se vad mina handledare säger. Blir det fel, så får jag se det som ett tillfälle att lära mig APA ordentligt.

Det är dags att köra igång med den sista delkursen för den här terminen. Jag tror att jag hade behövt lite sommarlov. Den här terminen har varit motig. Men för att få lite ledigt innan sommarjobbet, så måste jag bli klar med skoluppgifterna. Därför är jag så glad över att jag är i fas med studierna igen. Nu när jag lämnade in litteraturöversikten i tid, så har jag kommit ifatt. Vad skönt det är! Jag har verkligen fått arbeta järnet den här perioden. Jag känner mig faktiskt lite stolt över mig själv.

Tyvärr har familjen blivit lidande. Det har gjort att jag inte har kunnat umgås med dem under hela helgen. Dessutom var det ett underbart vårväder. Det var uppemot 20 grader igår. Jag försökte stänga öronen och satte skygglappar på mig själv, för det såg och lät så skojigt det de gjorde. De var ute i trädgården med min man och lekte. HÄRLIGT!!! Jag fick sitta inne och skriva. Det var inte roligt. Jag får hoppas att det fina vädret återkommer under påsklovet. Då kanske jag kan få en möjlighet att få vara ute och leka jag med.

Min stackars man fick göra allt han kunde för att barnen inte skulle hänga på mig eller försöka prata med mig. Det kan inte ha varit lätt. Det är konstigt! När någon av oss måste arbeta med något som kräver full uppmärksamhet, så är det bara den föräldern som barnen absolut måste prata med. Det verkar inte spela någon roll att det andra föräldern är fri att hjälpa till med det som behöver göras. Stackars barn! Jag snäste av dem några gånger. Det kändes inte bra inombords. Jag får försöka gottgöra det på något sätt. Mmm… Någon som har några förslag?

Nu idag såg jag att huset har det sedvanliga kaosartade utseendet efter en tentaskrivning. Jag måste nog försöka röja lite. Det ser förskräckligt ut. Frågan är i vilken ände man skall börja? Jag får nog börja där jag satt och skrev och arbeta mig utåt i cirklar. Undrar hur mycket jag hinner? Dessutom är jag ganska trött idag. Jag har sovit dåligt. Det är också något som brukar inträffa efter en tentainlämning. Jag vaknade ofta och när klockan ringde så kändes det som att jag bara hade sovit en timme. Det är inte bra! Jag hoppas verkligen att jag kan hålla mig vaken. Det är nog bra att jag skall städa…

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

