Mot databaserna och vidare…

Idag är det mycket arbets som måste göras. Det svåraste blir att hinna söka i databaserna, läsa igenom artiklar och avgöra om de kan användas. Därefter måste jag ändra hela mitt skrivna dokument. Jag hade tidigare skrivit ner mycket av inlämningsuppgiften, men då hade jag en helt annan inriktning på arbetet. Det är alltså mycket som skall göras den här veckan. Jag vet faktiskt inte hur jag skall hinna? Men jag måste försöka fokusera på arbetsuppgifterna och inte på tiden. Den här veckan skall vi dessutom redovisa vad vi har kommit fram till. Jag tycker att det skall bli spännande, fast jag är fortfarande inte intresserad av det området som jag har. Jag får försöka se det som en övningsuppgift. Det kommer att bli ett utmärkt tillfälle att lära mig att använda databaserna.

Det tråkiga med att använda databaserna är att jag tycker inte att jag lär mig något tillräckligt djuplodat. Alla kunskaperna blir ytliga. Vi får på detta sätt inga kunskaper på djupet. Det är tråkigt. Jag hade viljat ha en djupgående delkurs i både pedagogik och psykologi. Nu har allting mera varit inriktat på vetenskapsteori. Jag tror att problemet är att de utbildar alla så att de skall kunna forskar vidare. Men alla vill inte det. Det bästa hade kanske varit om de använde två spår. En som handlade om vetenskapsteori och en som hade en inriktning mot fördjupning i vårt huvudämne. Då hade man själv som student kunnat välja om man ville gå vidare med forskning. Jag tror att det kan vara så här vid de små högskolorna. De riktar in sig mot en högre nivå, än vad de behöver. Mig gör det egentligen ingenting. Men jag tror att utbildningen hade blivit mer intressant. Jag vet att mina tankar delas av en del andra medstudenter. Tack R för att du fick mig att börja fundera på det här. Jag tror att vi redan när vi börjar utbildningen har klart för oss varför vi läser och vad vi vill med vår högskolutbildning. Vi börjar inte fundera på vad utbildningen är bra till efter vi har gått en tid. Tankarna finns där från början.

Naturligtvis måste jag berätta lite om familjen också…

Idag är dottern hemma med feber och förkylning. Pojkarna kan i alla fall gå iväg och jag skall dessutom på utvecklingssamtal med mellanpojken. Det skall bli mycket intressant att höra vad fröken säger om honom. Det är det första utvecklingssamtalet som han skall vara med på. Han är lite nervös inför det. Men jag tror att det kommer att gå bra. Pojken brukar vara hyfsat skötsam. Veckan som kommer är förhoppningsvis en vanlig vecka. Det kommer att bli karate, scout, karate och yoga. Jag hoppas bara att min förkylning snart blir bättre. Det är så tråkigt att aldrig bli bra.

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Mot databaserna och vidare…

  1. Anna-Maria skriver:

    Hej, Tina!
    Intressant synvinkel du har där. Tänkte inte på att det hade varit ett alternativ, om nu det hade funnits möjlighet att välja spår. Jag är inte direkt intresserad utav forskning heller. Jag vill ut och hjälpa – förändra, lära och kommunicera. Söka i databaser och läsa massa litteratur ger inte mig så mycket om det inte ger ett givande resultat. Just nu är jag bara stressad över flytt och att jag ligger efter etc.

    Första kursen på terminen var trevligare egentligen, eftersom det var så mycket diskussioner. Sen ser jag fram emot delkurs tre, då jag ska göra min dokumentär. Ska bli skönt att slippa skriva så mycket då (hoppas jag).

    Kram!

  2. tavar skriver:

    Hej!
    Vad roligt att höra att du tycker liknande. Jag tror att det hade kunnat vara en stor hjälp för oss som vill ut i arbetslivet om vi fick göra mera diskussioner, djupare kunskaper genom en förjupning, etc. Det hade gett mig mera.
    Ut och göra en fältstudie kan också bli givande, eftersom vi då är ute i verkligheten och ser hur det fungerar. Det skall bli otroligt intressant att få göra intervjuer och observationer.
    Lycka till med ditt profilprojekt!
    Kram
    Tina

  3. Shareen skriver:

    jag skulle gärna läsa mer om pedagogik, psykologi och fördjupa mig inom mitt intresse området och inte bara skriver från ett vetenskapligt point of view hela tiden eller använda precious time att går igenom databaser and all that goes along with it.

    håller med dig 300%!

  4. tavar skriver:

    Hej Shareen!
    Tack! Det känns bra med stödet. Det har blivit lite förmycket databaser och artiklar. Jag är trött på det…
    // Tina

Kommentera

