Söndagen är ingen vilodag längre

Det verkar som att mina söndagar inte är någon vilodag längre. Jag har märkt att det har blivit mer och mer så sedan jag började studera igen. Antagligen beror det på att jag får dåligt samvete om jag inte plugga varje vaken sekund. Det gör att allting annat som behöver göra här hemma blir eftersatt. Tidigare gjorde jag och min man mera av hemarbetet flytande under veckan, men nu blir det mesta koncentrerat på helgen. Det är lite tråkigt, för jag minns att tidigare var söndagarna en sådan dag då man kunde göra lite som man ville. Det var en dag utan stress. Den enda stressen var att vi var tvungna att äta något. Men nu innehåller söndagarna tvätt, städning och skolarbete. Dessutom har vi pojkarnas simskola också.

Simskolan tycker i alla fall pojkarna om. Det är tydligen så roligt att de har fått lillasyster att också vilja gå, men vi tycker att hon skall vänta lite med det. Det är skönt att det går bra för dem. Ibörjan ville inte den stora killen gå, men nu är han som en fisk i vattnet. Vår yngsta son har blivit av med sin vattenrädsla och det tycker jag är bra. Det är så härligt att både höra och se. Det var lite därför som vi valde att de skulle gå i simskola.

Jag och Prinsessan fick stanna här hemma under tiden. Hon är fortfarande förkyld och har lätt feber och jag hostar som bara den. Det är så tråkigt att förkylningen trivs så bra här hos oss. Men förhoppningsvis kommer den att försvinna före påsk. Nu medan jag sitter vid datorn så kollar Lillan på en Bamse-film. Nästa punkt på ”att-göra-listan” är tvätten. Den högen verkar aldrig bli mindre. Det spelar ingen roll att vi tvättar. Den blir inte mindre för det. Därefter är det dags att plocka fram dammsugaren igen. Usch vad det är tråkigt med alla dessa hushållssysslor. Vi skulle verkligen behöva en RUT i den här familjen. Det hade underlättat betydligt, fast antagligen hade vi fått städa innan RUT kom hit. Annars hade hon nog inte velat komma överhuvudtaget och då hade hela poängen med RUT gått förlorad. Ja, ja… Det är nog bäst att ta tag i det hela, utan RUT.

Naturligtvis måste jag fortsätta med mitt skolarbete. Det börjar nämligen dra ihop sig till en ny redovisning. Den skall göras på onsdag. Jag börjar bli nervös, eftersom jag hittills inte har något att redovisa. Det har att göra med att jag fick börja om från början igen. Jag har i alla fall frågeställningarna klara för mig. Nu skall jag bara hinna läsa och skriva ihop det jag hittar. Mitt profilområde är ”förändring och lärande i organisationer”. Det jag är ute efter är vilka emotioner som de anställda erhåller när det sker en förändringsprocess. Jag vet vad jag har att göra, men problemet är att jag måste hinna läsa och dokumentera hur jag har hittat informationen och samtidigt måste jag värdera om informationen är relevant för min kommande fältstudie. Hmm… Sådant här tar tid… Det är nog bäst att jag börjar med dagens göromål.

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Söndagen är ingen vilodag längre

  1. Vivi-Britt Sjölander skriver:

    En anledning till att jag inte handarbetar på söndagar är, att jag då skulle känna mig tvungen, att inte slösa bort någon tid med att inte göra det….. Annars är ju just handarbete ett rent nöje.

    • tavar skriver:

      Hej Vivi!
      Jag håller med dig när det gäller handarbete. Det är ett nöje och därför kan det kanske inte ses som ett ”vanligt” jobb.
      // Tina

Kommentera

