”Tiden går snabbt som regnet”

Det är ett citat från vår äldsta son. Han sa det när han var ca fyra år. Jag tror att han sa det när vi vuxna beklagade oss över att tiden går så fort. Jag tycker fortfarande att det ger en träffande beskrivning av hur snabbt allting går. Ibland känns det som att man inte riktigt hänger med och att man skulle vilja stanna upp ett tag och hinna reflektera över olika saker. Dessutom tror jag att vädret har en viss påverkan på mitt filosoferande idag. Det har nämligen varit ett kyligt vårväder. Egentligen har det inte varit så kallt, men det har upplevts som att det är kallt. På förmiddagen var det t. o. m. snöblandat regn. Nu under eftermiddagen har regnet vräkt ner i olika omgångar. Det gör att jag sitter och fryser vid min lilla dator.

Idag har jag försökt att spåna ihop ett PM som skall vara inlämnat imorgon. Jag vet inte riktigt hur det går. Det var rätt knepigt, men det kan bero på att tankarna svävar ut på annat. Det blir alltid så när det börjar närma sig en deadline. Troligtvis kommer det att gå bra ändå. Det gäller bara att inte bli för petig, för då blir det inte klart. Den här gången har jag arbetat själv och det är en intressant erfarenhet. Naturligtvis har jag upptäckt att det finns både för- och nackdelar med det. Jag skall inte tråka ut er med att beskriva vad som är bra och vad som är mindre bra med att arbeta själv. Det är jag säker på att ni vet själva.

Om vi återgår till tiden så tänk på att det som hände igår kan vi inte göra något åt och morgondagen vet vi egentligen ingenting om. Det gör att nuet är viktigt. Försök att leva i nuet och ta tillvara på alla gyllene tillfällen som dyker upp, eftersom ”tiden går snabbt som regnet”.

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

