Måndag vecka 10

Då var det dags för vår lilla prinsessa att bli sjuk. Hon fick feber inatt och hon hostar mycket. Jag tror att det är en vanlig förkylningen, eftersom hon hade influensan vecka 4. Det var då som sjukdomarna startade här hemma. Vi märkte redan igår att hon var lite hängig. Vi var nämligen ute och gick en långpromenad i det vackra vårvädret. Det var så skönt, men Lillan var inte riktigt med på noterna. Dessutom var hon lite extra gnällig. Hon ville t. ex. inte vara kvar ute när min man och pojkarna startade årets första grillning. Det brukar hon aldrig vilja missa. Vi grillade karrékotlett och det blev så gott. Prinsessan vill bara äta kött och ingenting annat. Idag så tittar hon mest på TV och sover. Det är så tråkigt att se barnen så passiva. Helst när de annars är så livfulla och aktiva som våra barn. Nu får vi bara hoppas att det är snabbt övergående.

När pojkarna hade gått iväg till skolan idag, så var det även dags för mig att sätt mig i skolbänken, alltså framför datorn och gå in i ett Adoberum. Det skulle vara en workshop idag om PM. Det var en mycket lärorik och givande dag. Först delades vi upp i mindre grupper och i dess grupper skulle vi diskutera vad som var bra och mindre bra med fyra olika PM, som vi hade fått i uppgift att läsa innan workshopen. Dessutom skulle vi motivera varför vi tyckte så. Det var spännande att höra när alla skulle berätta vad de hade sett i de olika PM:en. Jag lärde mig en massa idag och fick även en del matnyttiga tips. Det kan vara bra, eftersom vi skall lämna in ett PM på fredag. Tipsen som jag lärde mig var:

  • Planeringen kan specificeras för delmoment och mål
  • Konsekvent ordanvändning för att underlätta för sig själv
  • Konkretisera frågeställningarna för att komma vidare
  • Utveckla och förklara arbetsgången under rubrikerna
  • Bra med en röd tråd (genom rubriker, mål och tidsplan)!
  • Smart att dela upp tidplanen på ”skola” och ”projekt”.
  • Strukturerad terminologi
  • Vetenskaplighet i PMet (språket, termer etc)
  • Jobba på sina tankar, få ner dem, så man inte slarvar bort en bra  tanke (följa anvisningarnas struktur)
  • Låta någon kolla igenom PMet; språk, stavfel etc
  • Tydlighet och röd tråd mellan alla delar
  • Realistisk tidsplan
  • Tänka igenom allt man skriver, så att det syns i PMet att det är genomtänkt

Nu har jag inte sorterat upp tipsen, utan de är bara nedtecknade i den ordningen som vi sa dem. När vi återsamlades i den stora gruppen, så fick varje grupp redovisa vilket PM som vi tyckte uppfyllde alla kvalitéer för ett bra PM och varför. Naturligtvis fick vi göra samma sak med det PM:et som var sämst. Det var mycket intressant att höra vad de andra kom fram till. Sedan började vår handledare en diskussion om syfte eller problemfrågeställning. Vilket är viktigast? Det blev en lång och spännande diskussion till följd av detta. Tillslut enades vi om att det är antingen syftet eller problemfrågeställningen som var starkast. Det är en av dem som måste dominera. Tack alla som var med i min grupp idag. Det var roligt att få höra hur ni har funderat om det här med utformningen av ett PM.

Idag är det måndag och det innebär att det är en karatedag. Jag hoppas verkligen att mellankillen och min man kan gå ikväll. Det var så länge sedan de kunde vara iväg och träna. Innan karaten skall de få en gulaschgryta. Det är så gott! Jag brukar aldrig följa recept när jag lagar mat, men trycker ni på länken så hittar ni ett recept på en gulaschgryta. Den är snarlik min gryta.

Nu önskar jag alla en trevlig fortsatt måndag…

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

