Knopar, VAB, föreläsning, etc…

På tisdagen åkte min man i väg till Stockholm med arbetet. Det blev en mycket tidig morgon. Jag var trött hela dagen och det verkade som att även barnen var det. Men på tisdagen kunde alla barnen vara iväg på sina respektive håll. Sedan hämtade farmor och farfar barnen. Efter en snabb middag på kvällen åkte vi iväg allihopa till scouterna. På scouterna hade vi knopar. Jag tror att de flesta av dem tyckte att det var lite knepigt. Dessutom var det två av dem som inte brukade allvar. Men nybörjarna kunde till sist slå två stycken knopar; råbandsknop och dubbelt halvslag. De som hade varit med lite längre fick göra en ram med hjälp av surrning och knopar. Det gillade de, men det tog lite tid så de hann inte bli klara. Vi får fortsätta en annan gång. Vi får se när det blir, eftersom utesäsongen börjar nu.

När det var dags för nattning var alla barnen trötta och det gjorde att det gick snabbt att få dem att somna. Det var tur det, eftersom de brukar bli orolig när inte mamma eller pappa skall vara hemma på natten. När klockan var ungefär halv tolv började vår yngsta son springa på toaletten. Han gick tre gånger med tio minuter mellanrum. Jag försökte prata med honom, men som vanligt har han svårt för att uttrycka vad som är fel. Tillslut fick jag reda på att han hade ont i magen. Det var så illa så att han inte kunde ligga stilla i sängen. Jag försökte få honom att gå lite, men det ville han inte. Efter en stund slumrade han till lite och det gjorde jag med. Jag vaknade av att Lillan skrek att det är någon som gråter. Det var bara att rusa upp och mycket riktigt. Sonen låg och grät. Jag försökte trösta, men ingenting hjälpte. När klockan var kvart i två började han kräkas. Då gick magknippet över, fast redan efter tjugo minuter var det dags för omgång två. Det tog tid innan huset lugnade ner sig och somnade om. Vår äldste son sov som en stock. Han fungerar som så att har han somnat så sover han. Men Lillan var vaken och undrade vad det var som hände. Det är så typiskt att det händer sådant här när man är själv med de små liven. Jag låg halvvaken resten av natten, eftersom jag var rädd att mellansonen skulle bli dålig igen och för att jag var rädd att försova mig så att den äldsta sonen kom försent till skolan. Det blev ungefär tre timmar sömn den här natten. Det var mycket segt att komma upp på morgonen.

Vi kom upp i alla fall och den äldsta sonen kom iväg som han skulle. Mellanpojken och Lillan tittade lite på Barnkanalen och sedan gav jag dem frukost. Det märkliga var att Mellanpojken var hur pigg som helst. Han var dessutom hungrig som en varg. Jag fick sätta stopp, eftersom jag var lite orolig för hans mage. Efter frukosten ringde jag mina föräldrar och beklagade mig över natten som var. Till saken hör att jag dessutom skulle ha introduktion på delkurs 2 med skolan. Min mamma var så snäll och sa att hon och pappa kunde ta hand om Lillan medan jag hade föreläsning. De kom direkt och hämtade henne. Mellansonen parkerade jag uppe på hans rum med ett helt lass av inlästa böcker, ritmaterial och lego. Sedan startade föreläsningen.

Det var en översiktlig genomgång. Först gick vår handledare igenom schemat för denna delkurs och en beskrivning av när vad skulle vara färdigt. Den här delkursen handlar om litteratursök inför delkurs 3. Jag tror att det kan bli mycket spännande. Det verkar som att den här delkursen är mer strukturerad än vad delkurs 1 var. Jag hoppas att det kommer vara lika givande som det verkar i studiehandledningen. Men det kommer kännas konstigt om inte den vanliga förvirringen infinner sig. Jag är lugn, eftersom jag är säker på att den kommer. Därefter gjorde de in genomgång av vad som skulle hända resterande delen av vår utbildning. Det var intressant, men det gjorde att jag blev lite osäker på vad jag skulle ta med i min utbildning. Jag har läst en hel del i mina dar och det gör att det är svårt att välja. Dessutom skulle jag vilja gå några kurser som jag inte har gått tidigare. Men tiden och pengarna börjar tryta så det får nog bli att jag använder mina gamla poäng. Samtidigt ska jag försöka gå en kurs extra på hösten och till nästa vår. Jag hoppas att jag kan ro detta i hamn. Men det ska nog gå att läsa 45 poäng per termin.

När föreläsningen var klar så kände jag att jag hade fått lite huvudvärk. Antagligen berodde det på sömnbrist. Jag gav sonen som var hemma lite mat och sedan pluggade jag lite, men huvudvärken försvann inte och jag kände att det var dags att vila. När dottern och den äldsta sonen kom hem så fick alla tre titta på en film medan jag vilade i soffan en stund. Det var så skönt. Huvudvärken släppte och jag orkade laga middag. Det blev ungstekt lax och potatis med morötter, broccoli samt blomkål. Barnen var tydligen hungriga, för de åt som bara den. Men efter maten blev den äldsta sonen hängig. Han blev ”jättetrött i kroppen” (hans ord). Det blev alltså ingen karate för honom, utan han fick sätta sig i fåtöljen och mysa med pyjamasen på. Jag är inte säker på att det var äkta, men jag var för trött för att bråka med honom om det. Strax efter klockan sju blev familjen fulltalig. Mannen kom hem och såg lika trött ut som jag. Men det är skönt när alla är hemma.

Idag är de två yngsta barnen hemma. Sonen är hemma en extra dag, bara för att vi skall vara på den säkra sidan. När det gäller dottern så får hon inte vara på förskolan när någon av syskonen är sjuka, så det är därför som hon är hemma. Det är verkligen full fart. De har lekt otroligt bra tillsammans. Det är så att jag knappt våga andas, eftersom de alltid brukar bråka med varandra. De har kört bil, kastat ballonger, ritat, byggt en bilbana med min kurslitteratur och nu bakar de med leklera.

Hittills idag är alla på benen! Jag hoppas att det håller i sig längre än ett dygn denna gång.

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

