Filosofiseminarium och sjukstuga

Idag var det dagen med stort M. Vi hade muntlig examination. Det var nervöst. Visserligen tror jag att man måste vara lite nervös för att man skall kunna göra ett bra arbete. Vi hade i förväg lämnat in fyra frågor som vi sedan fick en fråga tilldelad av de frågorna som vi hade ställt. Naturligtvis fick jag en av de frågor som jag inte ville ha. Hela filosofiseminariumet var mycket mer givande än vad jag trodde att det skulle vara. Jag lärde mig faktiskt en hel del. Alla hade intressanta frågor, men en del förstod jag inte, säg det inte högt till någon. Tyvärr var tiden väldigt knapp och vi blev inte klara med en enda av frågorna. De sa att vi skulle fortsätta och hålla diskussionen levande även efter seminariet.

Min fråga blev: Varför har vetenskapen en sådan stark ställning? Jag ställde den frågan efter att ha läst Chalmers bok, kapitel 10, om Paul Feyerabend. Det jag reagerade på när jag läste texten var att Feyerabend ansåg att vi människor inte själva kunde välja vilken kunskap vi skall lära oss. Vår vilja är inte fri i det fallet. Sedan drog jag en parallell till min filosof Hannah Arendt som ansåg att mänsklighetens existens berodde på ”oändliga osannolikheter”. Detta har gjort att människor blir nyfikna och vill veta hur allting hänger ihop. De här två perspektiven gjorde att jag undrade vad som hade gjort att vetenskapen fick en så stark ställning. Beror det på det här eller finns det något annat som ligger bakom? Vad tror ni? Det var på det sättet jag framställde min fråga på seminariumet. Därefter gav jag ordet till dem som skrev upp sig på en talarlista. Det var roligt att vara diskussionsledare. Men tiden gick för fort…

När det gäller sjukstugan så finns den tyvärr kvar. Båda pojkarna är dåliga. Den som var riktigt dålig igår var bättre idag, men den som var piggare igår var mycket sämre idag. Jag undrar när det här skall ta slut? Det börjar kännas som att det här aldrig kommer att ta slut. Jag märkte ikväll att jag känner mig frusen och skrovlig i halsen. Jag får nog blanda till mig en vitamindryck, som stärker immunförsvaret (citron, honung, vitlök och hett vatten). Det är inte gott, men jag tror att det kommer att hjälpa.

Det är tur att Lillan är frisk. Hon har varit hos farmor och farfar både igår och idag. Det gillar hon. Tänk att få vara där alldeles själv, utan sina bröder. Hon har jättekul, eftersom hon får antingen hjälpa farfar som gör iordning källaren eller störa farmor. De verkar ha det trevligt tillsammans. Det är skönt att de trivs så bra med varandra. Det är tur att far- och morföräldrar finns. Vad skulle man göra utan dem? Det hade fått gå på något sätt, men allting hade blivit svårare. Ta t. ex. idag… Det hade varit svårt om hon skulle ha varit hemma medan jag hade examinationen, trots att min man jobbade hemifrån idag.

Nu skall vi lägga det här bakom oss och nu är det dags att börja skriva på den skriftliga inlämningsuppgiften. Jag tror att den kan bli svår, eftersom vi skall skriva om disputationen som vi var på.

Ni får ha det bra alla!

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

