Måndagkväll vecka 7

Idag är det måndag och Allahjärtansdag. Det känns inte som att det är något speciellt. I vanliga fall brukar vi tillsammans göra en trerättersmiddag, men det var inte läge för det idag. De två äldsta barnen är sjuka. Den äldsta är på bättringsvägen. Jag hoppas verkligen att det fortsätter så. Vår mellanson har hög feber och det rosslar så otäckt i bröstet på honom. Vi hoppas att det inte är lunginflammation. Men det låter inte bra. Vi kanske får ringa en doktor snart. Egentligen har han inte varit sjuk så länge. Det började för hans del på lördagen, Vi får se åt vilket håll det går. När det gäller Lillan så var hon sjuk tidigare. Min förhoppning är att det var samma sjukdom. Hon är så liten och tunn, så hon skulle få det mycket jobbigt om hon drabbades av detta. Det är nästan så att jag tror att det är ett respiratory syncytial virus (RS-virus), som våra barn har fått. Mellankillen har fått en riktigt kraftig förkylning som har satt sig i de nedre luftvägarna. Det är inte roligt att lyssna på hans andning. Usch nej! Nu tycker jag att det får vara slut på det här. Men vår familjestatistik visar att februari och november är månader som vi är sjuka nästan hela månaden. Det hade varit roligt om det inte var så…

När det gäller skolan hade vi en inlämningsuppgift som skulle vara inne igår. Vi skulle skriva ihop fyra frågor. Två frågor skulle vara anknutna till A. F. Chalmers bok ”Vad är vetenskap egentligen?” och resterande frågor skulle höra ihop med den filosof som vi har valt. Chalmers bok är lättläst, men det är samtidigt svårt att ta till sig vad det står i boken. Det är lite märkligt, men det är så jag upplever boken. När det gäller filosofen är Hannah Arendt mycket intressant, men filosofi är inte riktigt min grej. Det är så luddigt och det känns som att det inte finns något att ta på. Hmm!!! Det värsta är att vi skall lyckas diskutera varsin fråga på vardera 5 minuter. Jag undrar hur det ska gå? Det är tur att jag har med mig de andra i min grupp och att vi har diskuterat igenom både boken och filosofen. Det har varit till stor hjälp och gett mig inspiration till att verkligen läsa det som skall läsas. Det är lite märkligt att vi inte hade några sådana här gruppmöten inlagda i schemat? Men det var kanske för att ge oss fria händer till att göra som vi ville. En del av studenterna ville kanske arbeta för sig själva? Vem vet?

De frågor som jag lyckades peta ihop blev:

1. Varför har vetenskapen en sådan stark ställning?

2. Kan vetenskapen vara objektiv om fakta, som föregick
teoribildningen, baseras på subjektiva observationer?

3. Hur kunde Hannah Arendt ha en sådan positiv människosyn?

4. Vad ansåg Hannah Arendt om Eichmanns dödsstraff?

Det är bara den sista frågan som jag har lyckats hitta ett svar till. Jag hoppas verkligen inte att vi måste kunna svara på frågorna. Om jag har förstått uppgiften rätt så skall vi diskutera frågorna och se om det leder fram till ett svar, men jag kan inte förstå hur vi skall hinna det. Vi har nämligen bara fem minuter på varje fråga och vi är ca 20 personer i varje examinationstillfälle. Jag börjar känna mig nervös för detta.

Det är tur att morgondagen ger chans till nya möjligheter.

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

