Varför går tiden så fort när man är ledig?

Det är verkligen något som jag har funderat över. Ibland skulle jag kunna stanna till och njuta av ledigheten, trots att jag inte gör något annat än tvätta, städa och handla. Det är skönt att bara vara och känna att nu är jag ledig från studentstressen. Visserligen är livet fullt av måsten, men på något sätt har jag själv valt dessa måsten. Det är jag som har valt att vi skall vara en stor familj. Det är jag och min man som bestämde att barnen skulle gå i simskola. Det är jag som har valt att vara med i en förening. Etc… Men visst är det skönt att bara vara och finnas till mitt i alla måsten?

Under fredagen åkte jag och två till av mina medstudenter ner till en disputation i Lund. Författaren till doktorsavhandlingen heter Emma Holm och avhandlingen heter ”Fri rörlighet för familjer – en normativ analys av föräldrarpenningen och EU-rätten”. Det var mycket spännande att vara med på en disputation. Det har jag aldrig varit tidigare. Det var lärorikt. När disputationen började så kunde man känna av att det låg nervositet i luften, men det märktes inte speciellt mycket på doktoranden. Men troligtvis var det bara en fasad som hon var van att visa upp. Jag skrev mycket anteckningar. Undrar om jag fick med allt som behövs för att kunna skriva en rapport om disputationen? Jag ska nu skriva rent vad det var jag skrev, men mina kråkfötter är svåra att tyda. Min förhoppning är att jag fick ner något som är användbart. Något annat som jag tyckte var spännande var att jag äntligen skulle få träffa några av dem som jag studerar ihop med. Det var verkligen mycket roligt. Vi kände igen varandra snabbt, trots att de inre bilderna som jag hade av vederbörande inte stämde riktigt med verkligheten. Men kul var det! Tack alla ni som var med i Lund. Jag tycker att det var kanonroligt att träffas!!!

Vi var hemma på eftermiddagen och det var skönt för då fick vi en avslappnad familjemys kväll. Maten bestod av kycklinggryta och efterrätten blev banankaka. Det var mycket gott. Naturligtvis blev det TV-tittande och TV-spels spelande. Det är så mysigt när alla kan ta det lugnt och slappna av efter arbetsveckan. Visserligen hade vi haft en sjukvecka den här veckan, men de som inte var sjuka var tvungna att arbeta ändå. Både jag och min man satt i soffan och halvsov efter det att barnen hade gått och lagt sig.

Lördagen började lugnt, men tempot höjdes betydligt efter frukost. Det var dags för de vanliga göromålen och dessutom skulle vi försöka få tag i ett bar badbyxor till vår yngsta son. Det har verkligen inte varit lätt. Men igår hade jag lyckats jaga rätt på ett par. Jag stannade hemma med barnen, medan mannen fick köra iväg. Det blev stressigt efter ett tag. Jag hade nämligen en tid att passa, eftersom det var dags för årsmöte både för scouterna och för kyrkan. Men jag hann i tid.

Hela eftermiddagen och en bit av kvällen gick åt till årsmöte. Det är ett sådant där nödvändigt ont. Ibland kan det vara roligt, men i år var det bara tråkigt. Det är tur att det är med så många trevliga människor. Det gör att det mitt i det tråkiga blir roligt. Märkligt! Jag kan nog inte beskriva det på något annat sätt. Det var vanliga förhandlingar, utan något extra. På det första årsmötet serverades kyckling med sallad och på det andra mötet blev det tekakor och semlor. Det sista mötet drog faktiskt ut på tiden, men jag hann hem för att hinna vara med på familjemyset.

Det var min man som stod för matlagningen den här kvällen. Han hade gjort skinkstek i lergryta med grönsaker. Gott!! Resterande delen av kvällen spenderades framför TVn och Melodifestivalen. Jag tycker att det är så roligt att titta på det. Sönerna spelade TV-spel, men de kom upp för att äta popkorn. Det är synd att de här mysiga kvällarna går så fort. Helt plötsligt var det slut och barnen gick och lade sig. Både jag och min man satt i soffan och gäspade och tänkte att det nog var dags att gå och lägga sig. Fast inte gjorde vi det. Vi fastnade i någon film. Jag minns inte vilken. Den var inte speciellt bra, men ibland är det skönt att slö titta på något om inte kräver så mycket tankeverksamhet.

Idag har det varit en vanlig söndagmorgon. Jag suckade när klockan ringde, men det var bara att gå upp och börja laga frukost. Pojkarna åkte sedan iväg till simskolan och jag och Lillan gick på gudstjänst. Gudstjänsten var egentligen avslutningen på årsmötet.

Nu måste jag sluta att skriva blogginlägg, eftersom jag har några måsten kvar idag och dessutom vill jag njuta av min ledighet.

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

