Vetenskapsfilosofi?

Kan det verkligen vara något ämne som är intressant? Hade ni frågat mig för några dagar sedan så hade jag sagt NEJ. Men efter en fantastisk föreläsning idag, så känner jag mig manad att ändra mig. Föreläsningen var en inspirationsspruta och gav mig nya insikter.

Det första jag lärde mig var handledarens roll i att engagera och motivera distansstudenter. Jag och Ullis hade med det i vår uppsats ”Lärandets villkor”. Idag var jag med om det i praktiken. Handledaren var karismatisk och brann verkligen för sitt ämne. Dessutom var han bra på att vinkla perspektiven från olika håll. Det gjorde att många dörrar öppnades för mig. Tidigare har jag alltid tyckt att vetenskapsfilosofi är svårbegripligt, men idag fick jag en ”aha-upplevelse”. Det är inte så att jag kan säga att så här är det, utan det jag menar är att jag börjar förstå upplägget av ämnet. Allting svävar inte runt i det blå, utan nu är det mera begripligt. Jag fick en grund att stå på. Det är positivt.

Det andra jag fick lära mig är vetenskapshistoria. När vår föreläsare visade en tidslinje så kunde jag förstå hur alla teorier hade vuxit fram. Tidigare har jag bara sett ett gytter av en massa teorier, som jag har försökt att hålla isär. Nu finns det alltså en tråd att följa. Härligt! Nu gäller det bara att spinna vidare…

Det tredje jag fick mig till livs idag var vikten av en god presentationsteknik. Detta fanns också med i vår uppsats. Därför var det så härligt att se när det omsattes i praktiken. Vår föreläsare var engagerad och rörlig. Dessutom stod han upp under hela tiden. Det gjorde att hela hans kropp fick gestalta det han ville ha sagt. Hans karisma riktigt strålade ut genom datorskärmen. Det märktes att föreläsaren visste vad han pratade om och han var inte rädd för att ta diskussioner om vetenskapsfilosofin. Det var verkligen ett ömsesidigt givande och tagande från alla. Dessutom presenterade han sitt ämne genom powerpoint, muntliga fria berättelser  och även youtube-klipp förekom. Detta är verkligen en presentationsteknik som jag skulle vilja eftersträva.

Som ni märker så lärde jag mig mycket idag. Det var inte bara om vetenskapsfilosofi, utan jag fick med mig mycket annat också. Det är sådana här kickar som gör att det är riktigt roligt att vara student.

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

