Introduktion av termin 4

Idag hade vi introduktion av termin 4. Det var som vanligt en förvirrande inledning av något som jag tror kommer att bli mycket intressant och lärorikt. Men det verkar inte bli något lugnare. Det är så tråkigt att allting blir så forcerat. Vår lärare började med att säga att vi skulle bara hålla på en timme idag. Men tji fick hon. Det var inte slut förrän efter en timme och fyrtio minuter. Problemet är att det är så mycket information som skall ut och vi studenter skall försöka bearbeta det de säger. Det mest ironiska är att det faktiskt är pedagogik som vi läser. Ibland sitter jag bara och undrar vad det är jag håller på med. Men jag vet att det kommer att lösa sig.

Den här terminen är uppdelad i tre delkurser och är dubbelkursad, vilket innebär att den är inriktad mot både psykologi och pedagogik. I den första delkursen skall det handla om vetenskapsteori. Det skall så småningom utmynna i en rapport om disputation. Vi skall alltså besöka en disputation och berätta vad det är som händer, teorierna bakom, etc. Dessutom skall vi relatera allt detta till en filosof. Min filosof är Hannah Arendt. Det kommer att bli intressant, men det kommer att vara mycket text som skall arbetas igenom och fästas ner på papper. Dessutom blir det mycket egna studier den här delkursen. Det är lite tråkigt, men vi får väl ta igen det på seminarierna vi har.

Delkurs två kommer att handla om litteraturstudier. Vi skall själva leta fram relevant litteratur och dessutom försöka få en känsla av hur forskningsläget är. Under den här delkursen får vi arbeta två och två. Det bästa är om vi gör det med någon som vi kommer att arbeta med under delkurs tre. Därför är det viktigt att så tidigt som möjligt välja vilket profilområde som vi är intresserade av. De områden som vi har att välja på är; Samspel människa och teknik, Lärande och förändringar i organisationer samt Kommunikation i informationssamhället. Jag är mest intresserad av kommunikation. Jag tycker att det är så spännande. Vad är det som gör att vi kommunicerar? Hur kommunicerar vi? När sker kommunikation? Det finns så mycket spännande och intressanta vinklingar av detta ämne.

Delkurs tre handlar om ett projekt som vi skall redovisa på en mässa. Den mässan kommer att ske virtuellt, eftersom jag enbart läser på nätet. Jag tror att det kommer att bli mycket lärorikt. Det är den här delkursen som kommer att bli kontentan av hela terminen. Projekten kommer att vara relaterade till våra profilområden och min förhoppning är att jag kommer att arbeta ihop med någon.

Nu har jag bara berättat de stora dragen av termin 4. Det kommer naturligtvis att hända mycket mer. Men jag ville ändå berätta lite, så att ni bloggläsare vet vad som kommer att hända framöver.

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Introduktion av termin 4

  1. Kör-in skriver:

    och det är alltid bra med en sammanfattning, ifall den tröga jag missade något 😀 😀

    • tavar skriver:

      Hahaha Den tröga måste vara jag, eftersom jag känner ett behov av att skriva ner vad som händer efter introduktionerna. Men jag tror att det beror på att jag vill få bekräftelse på att jag har förstått rätt.

      // Tina

Kommentera

