Den första måndagen den här veckan!

Jag vet inte varför det upplevs som att helgerna bara försvinner. Det finns så mycket jag vill hinna och dessutom är det ofta en del måsten som måste göras. Men den här helgen var trevlig, men lite stressig. Under lördagen städade, handlade och bakade vi. Vi tänkte att vi skulle fira min födelsedag. Ni som läser bloggen regelbundet vet att vid det tillfället som vi skulle göra det blev ett av barnen sjuka. Men nu hoppades vi att det skulle bli av och det blev det. Först fick alla tomtarna lägga sig och sova i jullådan och sedan blev det regelrätt städning av huset. Det tycker jag är fruktansvärt tråkigt. Men när alla hjälptes åt gick det fort. Det var tur att jag kunde pigga upp mig med att baka en tårta. Jag gjorde en vanlig enkel Farmor tårta. Det är med en sockerkaksbotten med marängöverdrag och mandelflisspån ovanpå. Sedan delas tårtan i två delar och sedan skall det egentligen läggas grädde emellan, men min man tål inga mejeriprodukter och därför gjorde jag en mjölkfri vaniljkräm som ersättning. Den blev hyfsad, men den blev inte så bra som den brukar bli. Huvudsaken är att gästerna blir nöjda och det var de.

Maten som vi bjöd på var räkrissupé. Det är en gammal favorit som brukar gå hem hos de flesta. Det är en mycket enkel rätt som t. o. m. barnen tycker om. I botten av en ugnfastform lägger jag ris (helst jasminris). Där över strör jag över rikligt med skalade räkor. Det blir bäst om man skalar själv, men om det är tidsbrist så är det enklast att köpa färdigskalade. Över hela anrättningen häller jag bearnaisesås eller currysås. Hela maträtten skall sedan in i ugnen och bli genomvarm, ca 25 minuter i 200 grader (175 grader i varmluftsugn). Till detta serverade vi en grönsallad och majsbröd. Jag kan förresten ge tips om att det blir lika gott med kräftstjärtar.

Lördagskvällen blev mycket lyckad. Alla verkade ha trevligt och det var en gemytlig stämning. Det tråkiga var att inte alla kunde vara med. Men visst är det roligt när det blir lyckat? När gästerna hade gått hem var jag så uppe i varv så vi tittade på en film. Det blev en skön avslutning på en stressig, men rolig, dag.

Söndagen var mycket lugnare. Vi tog det lugnt tillsammans med tvätten. Den äldste sonen skulle iväg på bowlingkalas. Han har aldrig bowlat tidigare och var mycket nervös för detta. När det väl var gjort tror jag att han tyckte att det var roligt. Visserligen gick det inte speciellt bra, men jag tror att han vill göra det fler gånger. Under tiden som vår äldste var iväg lekte mellanbarnet med en kompis. Det gillade inte lillasyster. Hon vill gärna vara med, men det fick hon inte. Jag och min man fick sysselsätta oss med henne.

På eftermiddagen åkte vi iväg till några vänner. Jag har aldrig varit i deras lägenhet tidigare, så det var spännande. Men vi fick reda på att de ska flytta den första mars. Jag hann i alla fall se den här lägenheten innan flytten. Det var en trevlig eftermiddag och kväll. Tyvärr var det så halt, så vi kunde inte vara ute. Men en liten promenad blev det ändå.

Dagen i dag började som en vanlig måndag. Alla åkte i väg på olika håll och alla suckade och ville sova mera. Det är konstigt att man aldrig tycks utvilad på vardagarna. Idag var en rolig dag. Jag var och arbetade i årskurs 4. Barn är verkligen härliga och det är när jag har haft en sådan lyckad dag som jag känner att jag kommer att sakna att undervisa barn. Det ger så fantastiskt mycket. Visserligen kan barn vara helt odrägliga, men oftast är det givande. Efter skolan sprang jag mest runt och försökte hinna så mycket som möjligt. Frågan är om det verkligen blir effektivt? Det kändes inte som att det var det. Men lite av allt jag skulle hinna hanns med…

Ikväll kändes det som att vardagslunken var tillbaka. Det var start för karaten idag. Denna terminen blir det bättre eftersom båda sönerna tränar i samma grupp. Jag tror att det kan bli bra, men vår yngste son var nervös. Han skulle träna med de stora barnen. Men enligt min man gick träningen bra.

Nu är det dags att gå vidare och se vad morgondagen innebär…

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

