Tjugondedag Knut och opponering

Idag skulle julen städas ut. Vi lyckades inte helt med det, utan tomtarna fick samlas och ha ett tomtekonvent på vårt matbord i vardagsrummet. Vi gör alltid så att vi samlar in alla tomtar, änglar, julkrubba, etc. Därefter får de stå på bordet tills någon behagar att lägga ner dem i jullådan. Det ser så tomt och kalt ut överallt i huset. Men nu är det väl dags att försöka göra det lite ljusare och vårlikt inomhus. Tycker inte ni också att det är fint med vårlökar eller krokus i en kruka? Jag känner att jag egentligen är trött på att det är så halt, kallt och snöigt. Visst är jag medveten om att vi bara har kommit till hälften på vintern, men jag vill ha värme. Tids nog kommer våren och förhoppningsvis även värmen. Egentligen är jag ingen vår människa, utan jag gillar det bäst när det är maj och boklöven slår ut. Det är så härligt med den skira gröna färgen.

Idag var det en stor och viktig dag. Det var dags för opponering på uppsatsen. Jag var mycket nervös. Dels på hur det skulle gå för vår uppsats och dels för hur vår opponering på en annan uppsats skulle gå. Som vanligt blev jag stressad och kände att jag helst inte ville genomföra opponeringen. Vår uppsats skulle komma upp näst sist på dagen och det var drygt att vänta. Hela opponeringen tog en halvtimme och därefter fick vi feedback av handledaren enskilt. Vi hade tur. Våra opponenter gillade vår uppsats och vi fick några riktigt intressanta aspekter på det vi hade skrivit. De frågorna och tipsen som de gav oss ledde oss in på nya spår och fick oss att verkligen tänka till över vår uppsats. Det som slog både mig och Ullis var att det var otroligt mycket som vi hade lärt oss och som vi tydligen hade lyckats fästa ner på pappret. Skönt att opponeringen gick bra och att vi faktiskt fick fram vad det var vi ville ha sagt med vår uppsats. Detta gjorde att både Ullis och jag kände att vi ville gå vidare med uppsatsen och se om vi kan använda den i vår fil. kand. examen. Det finns mer att hämta och vi tror även att vi kan få till en psykologisk vinkling på det. Vi vill nämligen försöka ta en dubbelexamen. Vi får se hur det går, men uppsatsen har helt klart möjligheter.

Den opponeringen som vi skulle göra var inte lika rolig eller intressant. Det kändes mest plågsamt och vi visste knappt hur vi skulle göra. Uppsatsen som vi fick att läsa var absolut inte klar. Det fanns en hel massa negativa saker att säga om denna uppsats, men vi ville inte sänka respondenten genom att såga hennes uppsats. Vi försökte göra det så milt som möjligt. Vi fick använda all vår pedagogiska förmåga. Respondenten hade ringat in ett mycket intressant ämnesområde och dessutom finns nästan allting i uppsatsen. Innehållet behöver bara stuvas om lite och det behöver göras några omformuleringar. Men uppsatsen har alla möjligheter att bli bra.

Jag tänker avsluta blogginlägget genom att avslöja att vi fick ett bra betyg på vår uppsats. Det blev VG!!!! Jag är så glad. Jag och Ullis har verkligen arbetat idogt och det är så skönt när det ger lön för mödan. Jag tackar alla som har stöttat oss och hjälpt oss att få uppsatsen klar. Dessutom vill jag ge ett stort tack till våra familjer, som har stått ut med att mamma/frun bara har stirrat in i datorskärmen under alla helger. Tack för att ni finns. ❤

 

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Tjugondedag Knut och opponering

  1. Cecilia Carlberg skriver:

    Grattis! Det måste varit underbart att få det betyget så snabbt! Vi får det när den slutgiltiga skickas om två veckor. Trist att ni fick opponera på en som inte var klar. De som inte var klara fick inte gå upp i vår klass.

    Trevlig helg! // Cecilia 🙂

    • tavar skriver:

      Hej Cecilia!
      Tack! Egentligen var det så att den uppsatsen hade vår handledare inte godkänt för att gå upp på en opponering. Men när den låg uppladdad på vår läroplattform, så tyckte hon att den ändå fick göra det.
      Vad tråkigt att ni inte fick betyget med en gång. Visserligen är det lite som skall fixas med vår, men det är skönt att veta.
      Jag önskar dig och din familj en trevlig helg!
      // Tina

Kommentera

