Julfest, SWOT, uppsats…

Livet rullar snabbt just nu. Det är mycket som händer och det är mycket som skall hända. Den här tiden på året är den tid som jag tycker bäst om. Det är så mysigt med julen. Barnen är så förväntansfulla och ögonen tindrar. Åh vad jag kommer ihåg den känslan. Härligt! Jag försöker fånga den, men nu för tiden är den väldigt flyktig. Men jag kämpar på och det skall gå. Nu har jag bra hjälp här hemma. Min man och mina föräldrar ställer upp något helt otroligt. Utan dem hade jag nog inte kunnat studera, trots att det är på distans. Det är mycket att hinna med.

Sedan sist jag skrev har vi hunnit med tre luciatåg och två julfester samt en adventsfika. Först ut med julfest var mellankillen i förskoleklassen. Det var mysigt. Han hade bestämt för sig för att vara pepparkaksgubbe, eftersom han nästan är brun. Jag tyckte den förklaringen lät så fin… Det var i torsdags som vi var på hans julfest. Vi samlades i gymnastikshallen. Där fick vi vänta en liten stund, innan luciatåget kom. De var verkligen duktiga. Det märktes att de hade övat mycket. Därefter var det fika och sedan dans runt granen. Tiden bara flög iväg, men roligt hade vi. På slutet kom det en tomte och delade ut julklappar.

Lördagen gjorde jag och min man en inköpsrunda och vi lyckades bli nästan klara med alla julklapparna. Det är skönt att det nästan är klart. Vi åkte själva och det var faktiskt mysigt. Våra barn var hos mina föräldrar och hade en bakdag. Ni som har läst min blogg ett tag vet att de brukar vara där på lördagarna och baka. Det är inget som är planerat. Det har bara blivit så.

På Luciadagen var det två stycken luciatåg. Vi började kl 7 på morgonen på Lillans förskola. Det var också mycket fint. De hade satt ut marschaller och det var många ljusslingor som var tända. Det var trångt när alla föräldrar och syskon skulle in och försöka få en plats att se luciatåget. Jag och pojkarna satt på golvet, men min man fick ställa sig längst ner. Fast jag tror att han såg bra ändå. Alla barnen var mycket duktiga. Vår lilla tjej sjöng också. De gånger hon komihåg att det var det hon skulle göra. Annars hade hon fullt upp med att titta på publiken. De var så söta! Vår lilla kavata tjej hade meddelat mig två veckor tidigare att hon faktiskt skulle vara Tomtemor, eftersom Tomten inte kunde klara sig utan henne. Efter luciatåget var det en snabb fika och sedan fick vi stressa iväg för att hinna till skolan med pojkarna. Dessutom skulle vår äldsta pojke börja en kvart tidigare, eftersom det var hans klass som skulle lussa för hela skolan. Men de hann i tid.

Julfest nr 2 kom på kvällen. Vi var i skolans matsal. Det var nästan lika trång där, eftersom många mor- och farföräldrar också hade kommit. Dock hade vi inte tagit med några, fast de ville hemskt gärna. Vår äldsta son skulle vara stjärngosse, för första gången. Han var så fin och sjöng på riktigt duktigt. De sjöng alla, men det var lite i otakt. Halva luciatåget låg en halvstrof före de andra. Det blev en rolig effekt, eftersom vi satt mitt på och hörde båda sidor lika bra. Spännande! Barnen här ansträngde sig verkligen. Det märktes att de började bli lite äldre. De ville mera och försökte att få det bra. De var mycket fina! Här var det ingen Tomte som kom, utan undertiden som vi satt och fikade sålde de lotter. Först hade vi alla haft med oss två paket för ca 20 kr, sedan fick vi köpa lotter om vi ville. Det var inte speciellt dyrt och barnen tyckte att det var roligt. Vi fick två vinster på våra lotter. Vår äldsta tyckte att det var orättvist, för han vann inte. Men egentligen tror jag inte att han blev ledsen. Han ville bara markera att han inte fick någon paket.

Idag var det snöigt och det gjorde att tåget fick problem. Min man bestämde sig för att arbeta hemifrån. Jag arbetade på så gott det gick på min lilla laptop. När eftermiddagen kom gick jag iväg för att hämta barnen. Jag började med minstingen, innan vi skulle till skolan för en adventsfika. De hade dukat så fint och vår mellanson ville verkligen att vi skulle trivas och han visade allting. Det var mysigt! Men vår stora pojke trillade på den isiga snön utanför dörren. Det var inte lika mysigt. Han fick en smäll i huvudet och det gjorde att han blev riktigt avslagen. Men när vi kom hem så hämtade han sig fort. Vilket var tur, eftersom jag blev rejält orolig för honom.

Övrig tid som har förflutit sedan sist jag skrev har jag använt till att studera. Jag har skrivit SWOT-rapporten färdig. Den skall jag lämna in idag. Det skall bli så skönt, eftersom den har vilat tungt på mina axlar. Jag vill så gärna komma igång med uppsatsen. Visserligen har jag och Ullis arbetat kontinuerligt, men det blir inte samma sak om man inte kan fokusera helt på en sak. Naturligtvis hoppas jag att SWOT:en skall bli godkänd, men det är inte hela världen om jag får komplettera. Trots denna inställning vill jag att den skall bli bra, eftersom SWOT:en skall delges den organisation som undersökningen är baserad på.

Det som ligger framför mig nu är en intervju imorgon till uppsatsen och dessutom är det äntligen dags för min man att gradera till det orange bälte. Jag hoppas och tror att det kan gå vägen, men jag anar att det tar hårt på självkänslan om det inte går vägen. Båda våra pojkar klarade sitt…Men jag tror på min lilla Gubbe. Han kommer att ordna det här!

Ta det nu lugnt alla. Det blir jul ändå, så stressa inte!

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

