Det har hänt så mycket…

Helgen gick verkligen i full fart. Det var mycket som skulle hinnas med. På lördagen var det vanlig handling och städning som stod på programmet. Jag kände att ibland hade det varit skönt med en Ruth som kom och städade, fast antagligen hade jag fått städa innan hon kom hit. På det sättet hade det inte varit någon mening med det. Men det hade varit mycket skönt…

Lördagen hann vi även med scouternas årliga höst- och julauktion. Det var trevligt. Auktionen började med fika och sedan var det dags att sätta sprätt på pengarna. Vi handlade inte speciellt mycket, men en del andra var duktiga på det och det är verkligen tur att de är det. I en ideell förening är pengarna som kommer in på detta sätt viktiga. Jag tror att alla som var på auktionen trivdes. Stämningen var god, trots att det tog lång tid innan allt var sålt.

När vi kom hem hade vi familjemys. Vi gjorde goda mackor med kokta ägg och räkor eller kräftor. Det var gott! Alla var mycket hungriga. Därefter hade vi lite god efterrätt, som bestod av maränger med bananer och grädde. De som ville fick varm hemmagjord chokladsås. Den är så enkel att göra. Det är bara att blanda ihop lika delar av kokande vatten, kakao och strösocker. Den kan rekommenderas. De flesta brukar gilla den. Resten av kvällen och även delar av natten tillbringade jag framför datorn. Jag skrev för att under söndagen skulle jag lämna in min SWOT-analys. Jag var inte nöjd med den och dessutom var jag inte säker på att jag hade tänkt rätt.

När söndagsmorgonen kom var jag trött. Men vi var ändå tvungna att gå upp relativt tidigt, eftersom det var Fars Dag och vi skulle fira den först med min mans föräldrar och sedan med mina. Det här året gjorde vi det enkelt för oss. Vi gav alla fäderna två burkar hemgjord morotsmarmelad. Lunchen bestod av smårätter. Det blev nästan ett mini julbord. Det var mycket gott. Det bästa med sådana här små rätter är att alla hittar något som de gillar. Efter mycket prat och lek åkte vi hem en stund innan vi skulle vara hos mina föräldrar framåt kvällningen.

Middagen på kvällen var honungsglaserad helstekt karré. Det var också mycket gott. Men efter en sådan ätardag kändes det som att man skulle vara mätt i flera dagar. Naturligtvis var vi hungriga igen till frukosten. Det är märkligt att människokroppen fungerar så…

När barnen hade kommit i säng så satt jag och skrev frenetiskt vid datorn. Det var tur att inpirationen flödade, för jag hade inte lång tid på mig. Men efter mycket om och men blev den klar. Det kändes som att jag bara hade skrivit en massa blaha och dessutom var det nog den tråkigaste text som jag har läst. Jag har aldrig skrivit något så tråkigt tidigare. Men desto mer osäker jag är på om jag har gjort rätt desto oftare brukar det bli rätt. Det fungerar tydligen så. Det är lite bakvänt, men det är bra att veta att det skall vara på det sättet.

När jag lämnade in hade jag bara två minuter till godo. Puh! Det var verkligen nära. Jag hoppas att nästa inte blir på det sättet. Det är tur att vi har en sådan bra handledare. Hon är snabb och hon ger konstruktiv kritik. Det tycker jag är bra. Jag fick veta redan på förmiddagen på måndagen att SWOT-analysen blev godkänd. Dessutom var den bra stukturerad. Härligt! Nu skall jag ”bara” få ihop rapporten.

Måndagkvällen är som vanligt karatekväll. Men det var ändå lite annorlunda. Det var nämligen klubbmästerskap. Vår mellanson fick inte vara med, eftersom han tillhör nybörjarna. Men vår äldsta son gick in för det med liv och lust. Han gav järnet och det gav utdelning. Jag och min man blev så stolta över honom. Desto roligare var det att han kom på bronsplats i den stora gruppen. Han blev så glad och kramade sin pokal riktigt hårt när vi åkte hem. Varken lillebror eller lillasyster fick röra den. När vi kom hem ställde han pokalen bredvid sin andra pokal som han fick förra året. Då kom han på första plats i den lilla gruppen.

Tisdagen var en vanlig tisdag. Det var arbete, skola, fritids och förskola. På kvällen var det scouterna. Vi hade en hemlig gäst på programmet. Det var en gäst som är mycket kunnig om fåglar. Tyvärr kunde inte jag vara med, eftersom skolans föräldraråd skulle ha möte. Men enligt äldsta sonen hade det varit mycket intressant och de ville gärna att gästen skulle komma igen och berätta mer. Det är roligt när det blir något som barnen gillar och är intresserade av.

Föräldrarådet var inte lika spännande, men det var ändå ett viktigt möte. Jag tänker inte skriva vad det var som avhandlades. Men jag kan säga att det känns som att politikerna kommer att köra över oss, precis som vanligt. Det är konstigt att våra ”förtroendevalda” gång på gång gör samma sak. Dessutom är det aldrig någon som vet något.

Idag är det onsdag och jag har arbetat i klass fem. Det har jag gjort hela veckan och jag trivs mycket bra med det. Vi har gjort många roliga saker och dessutom haft en del spännande diskussioner. Det är roligt när barn kommer och vill prata om något som ligger dem varm om hjärtat. Oftast har barn mycket att komma med, men vi vuxna har inte alltid tid att lyssna på dem.

När arbetsdagen var slut var det bråttom hem. Jag skulle ha handledning via Adobe tillsammans med basgruppen. Som vanligt var det en bra handledning. Det underlättas av att vi i min basgrupp har sådan bra stämning mellan oss. Vi har börjat känna varandra. Det gör att man vågar ställa alla de där frågorna som man annars inte ställer. Det är bra, eftersom många frågetecken rätas ut på det sättet.

Resten av familjen kom hem ungefär samtidigt. Sedan var det stressigt. Maten skulle bli klar. Därefter är det ombyte och direkt iväg till karaten med mellanpojken. De övriga i familjen kom dit senare. Stress! Stress! Men sedan var det lugnt… Vi körde hem och åt kvällsmacka innan läggningen. Alla var trötta och jag tror att barnen somnade bums. Nu känner jag att det även är dags för mig att knyta mig. Därför säger jag godnatt!

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

