Höstlov vecka 44

Nu har det alltså gått en vecka igen. När jag skrev sist var det onsdag och det var karatedag. Idag är det måndag och det är också en karatedag, men den är inte lika stressande. Det beror på att mellansonen inte går på karate på måndagar. Nästa termin räknar jag med att både han och den äldsta sonen kommer att gå i samma grupp. Jag tror inte att det kommer att bli några problem. Båda pojkarna går verkligen in för det här med karateträningen. De tränar ibland tillsammans här hemma och naturligtvis är min man med i faggorna och håller koll så att det inte övergår till mindre seriösa övningar.

Helgen har jag glömt att berätta om. På lördagen åkte vi i väg med scouterna till Aqua Mera. Det ligger i Växjö och det är ett mysigt och trevligt äventyrsbad. Det kan varmt rekomenderas. Våra barn och de andra gillade det verkligen. Jag tror faktiskt att även vi föräldrar tyckte om det. Jag gjorde det i alla fall. Vi åkte tidigt hemifrån och körde i karavan. Naturligtvis ville inte min mans bil hela vägen upp. Troligtvis är det samma fel som tidigare, ett gasreglage. Vi får se om vi nu får för oss att ordna det. Vi hade i alla fall tur. Bilen fick för sig att starta igen efter en stund.

Äventyrsbadet är byggt i två våningar, med många roliga och intressant ihopkopplade bassänger. Det gick livat till och alla var mycket trötta när vi åkte hem. Vi hade med oss en ost- och skinkpaj, men barnen gruffade lite över att det var så lite. De blev hungriga p. g. a. allt badande. Det var tur att vi även hade med oss en påse med kanelbullar. De försvann kvickt. Något som jag fick reda på i lördags inne i damernas omklädningsrum är att barn alltid är raka i sina slutsatser. Vår dotter sa till mig i omklädningsrummet: ”Tanten har vuxit ifrån sin baddräkt. Hon behöver en ny! Precis som jag…” Jag kan erkänna att jag föste minstingen fort in i duschen. Nu efteråt kan jag tycka att det var roligt och insiktsfullt sagt av henne, men när det hände var det bara pinsamt.

Hemfärden avlöpte utan några incidenter. Men de andra scoutföräldrarna eskorterade oss hem, för säkerhets skull. Det var vi glada över. När vi kom hem på kvällen, så hade vi en familjemyskväll. Vi beställde kinamat/thaimat och åt björnbärsmuffins till efterrätt. Det var mumsigt!

Idag är det en ny vecka och det är höstlov i skolan. Det innebär att barnen är hemma. Det är underbart, men det finns alltid ett men. Jag måste plugga! Hur skall jag hinna med det, när tre livliga ungar springer runt och kräver att jag skall mysa med dem? Vi får väl se hur det går, fast det brukar alltid bli bra i slutändan. Nu skall jag försöka få ihop plugg, lek samt mys.

Kom ihåg: det är inte bara i skolan vi lär oss. Vi lär oss ständigt nytt!! Analysera och reflektera så kommer det livslånga lärandet…

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

