Karate, SWOT-analys, scouter, intervjufrågor samt karate igen

Vad mycket det är som jag hinner göra, trots att jag alltid har tidsbrist. Måndagen var absolut inget undantag. Det var en massa att läsa. Tyvärr är det mycket att läsa på datorskärmen. Jag tycker inte om det, eftersom jag blir så trött av det. Men det skall nog gå till sist. Däremot har jag nästan hunnit igenom den enda ”riktiga” bok som vi har i kurslitteraturen den här gången. Boken heter Medarbetarskap i praktiken av red. Freddy Hällstén och Stefan Tengblad (2006). Den var bra, men lite tragglig. Den tog upp samma saker på olika ställen i boken. Det gjorde att den blev lite tråkig att läsa. Fördelen med denna bok är att den var relativt lättläst. Jag justerade även mina frågor, så att de blev rätt formulerade och sedan fick jag dem godkända.

Måndagen är som vanligt en karatedag för den äldsta pojken och för min man. Det gick tydligen lika bra för dem den här gången, som förra. Det märks att de är mer fokuserade nu än vad de var i början av terminen. Nu hägrar först ett klubbmästerskap och sedan är det dags för en gradering. De ligger verkligen i hårdträning. Under tiden som de var och tränade så genomförde jag och alla i min basgrupp i skolan ett mentorsmöte. Våra adepter är de som började på programmet i år. Det gick bra, men tiden var knapp och det gjorde att det blev lite stressigt.

Tisdagen började mycket kall. Det är verkligen tur att solen dyker upp, sådana här dagar. Men det är just därför som det blir blixthalka ute. Det blev det den här morgonen. Det var inte alls roligt. Fast barnen gillade det. De kunde åka kana på vägen till skolan.

Under tisdagen skrev jag en hel del och jag märker att mitt tankearbete har satt igång. Jag började spåna på hur den kommande rapporten skall se ut och vad som skall finnas med. Det är roligt, men jag saknar direktiv på hur formalia och innehåll skall vara utformade. Det brukar i och för sig alltid lösa sig. Det gör det nog den här gången också.

På tisdagskvällen var det som vanligt scouterna. Vi skulle göra förberedelser inför den kommande julauktionen. Det var roligt. Jag tror att jag hade lika roligt som barnen. Vi kokade äppelmos och gjorde morotsmarmelad. Det gick bra, men jag upptäckte att det inte var bra att följa receptet. Det fungerade bättre när jag gjorde på mitt sätt. Tiden räckte inte till, utan jag och min son samt en annan scout stannade kvar och gjorde det klart. Det blev tre stora burkar med äppelmos och sex småburkar med morotsmarmelad. De såg mycket fina ut. Direkt efter scouterna fick jag lämna av min son och hans kompis hemma innan jag åkte iväg till ett möte. Mötet skulle handla om sommarens kvällsaktiviteter i kyrkan. Det var riktigt roligt att komma på olika slags evengemang som skulle tilltala många. Det intressanta kommer att bli hur vi kan genomföra dem. Men det löser sig alltid på något sätt.

Dagen idag började som vanligt med morgonstress. Idag var det extra stressigt, eftersom vår äldsta son skulle ha cykel och badkläder med sig. Dessutom börjar han tidigare idag. Men vi hann, fast jag såg att han hade glömt sin cykelhjälm. Den gick jag lämnade senare. Vår mellankille kunde inte förstå varför vi stressade så hemskt. Han tycker verkligen inte om att göra det på mornarna. Den pojken gillar att måsla runt som han vill. Han tycker att han har all tid i världen.

När alla var klara var det bara för mig och dottern att åka ner till staden för ett tandläkarbesök. Det gick mycket bra. Jag fick reda på att vår dotter inte hade några hål. Jag blev så stolt, för hon var verkligen mycket duktig hos tandläkaren. Dessutom öppnade hon snällt munnen. Jag minns ett tandläkarbesök för några år sedan när vår mellanpojke inte ville öppna munnen. Det var inte roligt. Men direkt efter att vi hade lämnat tandläkaren stod munnen på vidgavel. Vad de kan hitta på de som liven!

Idag har jag även pratat med personalchefen på det företag som jag skall göra SWOT-analysen hos. Det var ett givande samtal. Jag tycker att det skall bli så spännande att komma ut i verkligheten, för att se hur de verktyg som skolan ger oss fungerar i praktiken. Kommer de verkligen att fungerar? Det får jag se när intervjuerna är gjorda. Jag har läst mina intervjufrågor båda fram- och baklänges. Jag hoppas att de är relevanta för det jag vill få fram.

Kvällen består av vår vanliga ordning. Det är karate för hela slanten. Onsdagen har blivit en mycket stressig dag. Det är mycket logistik som skall synkroniseras. Men det är roligt att pojkarna har hittat något som de gillar att göra. Då är det lättare att stå ut med det omak som det hela kan föra med sig.

 

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

