Bröllop är roligt att gå på

”Oftast är bröllop roligt att gå på”, så kanske rubriken skulle ha varit. Men den gågna helgen var jag och min man på ett helt underbart bröllop. Det var min kusin Ola som skulle gifta sig. Vi brukar faktiskt inte ha någon kontakt med varandra, men vi blev alltså bjudna på detta roliga evangemang. Naturligtvis var det flera av släkten bjudna, fast jag tror att det var en helg som många hade planerat annat att göra. Det var bara vi och faddrarna till Ola från vår släkt, som var där. Men visst var brudgummens far, mor samt bror med familj närvarande. Dessutom var det många andra gäster där, ca. 152 personer. De hade bjudit flera, men alla kunde inte komma. Bruden tillhörde en kör och de var alla bjudna. Det var därför antalet gäster var så många.

Vigseln var fin och traditionell och den förrättades i kyrkan. Det som skilde sig från en vanlig vigsel var kören uppe på läktaren längst bak i kyrkan. Den bestod av 50 personer denna dag. Men i vanliga fall är de 75 personer. Det var en härlig känsla som fyllde mig när de sjöng. Jag fick gåshud. Körens funktion var samma som en solist brukar ha under en vigsel. Det var riktigt vackert. Stämningen i kyrkan blev rofylld, trots att vi var så många. Jag tror att det beror på att de hade tänt massor av stearinljus. Det var första gången som jag har hörde prästen ha en genomgång av var nödutgångarna är, innan själva vigseln. Men det blev en vacker vigsel, där brudparets två barn var brudnäbb och marskalk.

Avfärden från kyrkan var intressant. Regnet öste ner och brudparet skulle åka med traktor och höskrinda till festlokalen. Det var dessutom kallt och jag tror inte att det var den mest genomtänkta idéen. Men brudparet bet ihop och åkte snällt med ekipaget. Det var tur att det inte var så långt de skulle åka. Men antagligen var det kallt. Vi andra gäster fick ta våra bilar. Jag kan säga att jag föredrog det.

När vi kom fram till Tofta Bygdegård, så var det fint pyntat och dekorerat. Vi fick en välkomstdrink när vi kom dit. Vi fick nämligen vänta på att brudparet skulle anlända. Därefter fick vi gå in i Bygdegårdens stora salong. Vi blev uppropade parvis, bordsherre/bordsdam, och gick sedan in till bordplaceringen.

Maten denna kväll var mycket god. Något annat hade jag inte väntat mig, eftersom brudgummen är kock. Han vet vad som skall till. Vi fick denna kväll:

Förrätt

Fagerstatoast

Huvudrätt

Hjortfilé med rödvinssky och potatiskaka

Efterrätt

Vaniljpannacotta med äppelkompott

Naturligtvis serverades det även tårta med kaffe eller thé. Till nattamat blev det ”Janssons frestelse”. Men då var vi inte kvar, eftersom vi blev för trötta. Klockan var ju ändå halv ett.

Denna bröllopsfest var riktigt rolig. Den var underhållande och samtidigt mycket fart och fläkt. Det var en del tal och mycket sång- och musikinslag. Det var knappt att vi hann äta, eftersom vi skulle sjunga. Det var tur att vi åkte och var med på detta bröllop.

Under tiden som min man och jag var i väg på denna minisemester, så sov barnen hos mormor och morfar. Det gick mycket bra och jag tror att de alla hade lika roligt som vi hade. Min man och jag lyckades faktiskt få tag på ett övernattningsrum. Det var annars mycket svårt under den helgen som gick. Vi bodde på Okéns bed and breakfast. Det var ett mysigt ställe, med gammaldags stil och himmelsäng. Men jag förstår inte hur de lyckades få in sängen i rummet. Den måste ha varit ihopskruvad inne i rummet. Det var ett trevligt ställe, med bra frukost.

Nu är det dags att se fram mot vecka 43. Det är så mycket som skall hinnas med…

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Bröllop är roligt att gå på

  1. shareen skriver:

    Åhh, det är alltid mysigt med bröllop 🙂 din beskrivning av din kusin bröllop är helt underbart.. tror jag skulle också bli rörd med kören och allt som sjungs. och vilka god mat det var ockso. var nyfiken och kollade okens B&B… super mysigt.. ska kolla det stället sen när vi ska till varberg våren 2011 🙂

    • tavar skriver:

      Hej Shareen!
      Det var verkligen ett underbart bröllop. Det är kul när man går på något och det blir bättre än väntat. Det kändes så på detta bröllop, eftersom jag visste att vi inte skulle känna så många av gästerna. Men hela bröllopet blev en positiv överraskning.
      Jag tycker att ni ska våga prova Okéns. Det var mysigt och litet och dessutom var det prisvärt.
      Du får ha det så bra…
      // Tina

  2. Vivi-Britt skriver:

    Så roligt att ni åkte dit och att ni hade så trevligt! Vi våndades lite, innan vi tackade nej, men det kändes ändå rätt att göra det, för bara två veckor tidigare gifte sig en brorson till mig och vi hade tackat nej till det tidigare. ”Rättvis” bör man ju vara här i livet…..

    • tavar skriver:

      Hej Vivi!
      Det var verkligen ett trevligt bröllop. Men visst är det bra att vara rättvis, fast vi saknade er. Det hade varit roligt om vi hade passat på att ta en släktträff. Men det får bli en annan gång.
      Ha det bra!
      Kram
      Tina

Kommentera

