Slutet av vecka 41

Jag förstår inte varför tiden måste gå så fort. Jag hinner inte ens skriva i min blogg. Fast egentligen tycker jag att det är bra att jag har något att göra. Tänk om jag bara satt och rullade tummarna. Usch vad tråkigt det hade varit. Dessutom tycker jag att det är bra att jag är upptagen, för annars hade jag bara funderat på hur det gick på delkurs 1. Jag vill veta, men samtidigt inte. Antagligen beror det på att jag är nervös över att jag kommer att få göra om hela det sista arbetet. Men så länge jag inte har fått reda på något så kan jag leva på hoppet.

Torsdagen började mycket kall. Det var frost, men jag kunde ana att solen skulle skina från en härligt lysande blå himmel. Alla var iväg som vanligt. Det var den vanliga morgonstressen som slår till. När barnen var lämnade på respektive plats, så gick jag en promenad med en annan mamma i mellankillens klass. Hon har en liten valp, som är ca. 4 månader. Hunden var mycket pigg och alert och ville gärna gå i det kalla vädret. Det var en skön tur. Därefter fick jag adrenalin till att sätta mig att läsa. Det var mycket intressant, men eftersom jag läste på datorskärmen så blev det mycket tröttande för ögonen. Jag fick avbryta och göra något annat ibland. Dagen förflöt på det sättet, ända till kvällen. Inte ens barnen skulle hämtas. Det är nämligen så att barnen hämtades av mina föräldrar, eftersom det var torsdag och de av tradition gör det varje torsdag. När middagen var avklarad så gick jag iväg på ett barnklädparty hemma hos en kompis. Det var ett rabdidoparty. Jag gillar de kläderna, eftersom det är färgglada och snygga. De passar även om barnen skall vara finklädda. Problemet är bara att de enbart gör kläder upp till storlek 140. Men det skulle tydligen ändras till våren. Då skulle en del plagg gå hela vägen upp till storlek 152.

Fredagen började med att jag snoozade väckaklockan förmånga gånger. Min man fick köra bil till arbetet, istället för att åka tåg. Men det tyckte jag bara var bra, eftersom då kunde han lämna på dagis. Det var kallt även denna morgon, men solen låg i faggorna och det blev mycket riktigt en strålande fin dag. Efter mycket om och men kom alla iväg. Jag läste fram till eftermiddagen och sedan skyndade jag mig att hämta alla barnen. Det var för att jag ville hinna hem och söva minstingen och få de andra två att vila innan min föreläsning skulle börja. Det gick bra och när det var dags för föreläsningen så satt jag redo. Det var en bra föreläsning, men lite splittrad var jag p. g. a. att barnen var hemma. Föreläsningen var lång. Dessutom drog de över med en halvtimme. Men det löste sig. Jag gav barnen mellanmål samtidigt som jag lyssnade. Ibland är det bra med en laptop och ett trådlöst nät.

Min man kom hem och då gav i oss alla iväg till några vänner som bor några mil härifrån. Det började bli kallt. Men det blev inga minusgrader förrän vi skulle hem igen. Tiden går alltid extra fort när man har trevligt. Det är alltid roligt att umgås med de här vännerna och dessutom var det länge sedan vi sågs. Det var en mycket trevlig kväll och god mat var det. Frun i huset hade gjort en modern ”Flygande Jakob”, som serverades med jasminris och vitlöksbröd samt en fin grönsallad. Det var riktigt mumsigt. Till efterrätt blev det goda morotskakor, som var i stora muffinsformar. GOTT! Det kallar jag fredagsmys. Pojkarna var också nöjda med kvällen. De fick spela TV-spel. Vår lilla tjej blev emellanåt lite uttråkad, men när en film startades så blev även hon nöjd.

Lördagen kom som en lugn fläkt. Vi tog det alla lugnt. Även barnen sov till lite denna dag. Det är ovanligt. Vår mellanson brukar vakna först och det gjorde han även denna gång. Han sov till ca. halv nio. Vår äldsta son vaknade kvart i nio och lillan vaknade ungefär samtidigt. Vi hade vår traditionella lördagsfrukost. Sedan satte vi igång med de vanliga lördagsbestyren. Det är som alltid tvätt, städning och handling. Det är tråkigt arbete, men det måste göras. SUCK! Det är så skönt när det är klart. Dessutom behövdes det göras iordning här. Då är det extra roligt att städa, eftersom det syns där man går fram med mopp och dammsugare. Det är roligt att se resultatet.

På kvällen kom det hit några vänner som vi inte heller hade träffat på länge. De har två små pojkar och det var roligt. Men jag tror att en av dem var lite rädd för våra katter. Men det löste vi genom att sätta upp barngrinden i trappan. Dessutom tror jag att i alla fall den yngsta av våra katter tyckte att det var otäckt med barnskriken. Han är inte van vid det. Vår äldsta katt har själv vuxit upp med vår yngsta. Det märktes att hon var lite mer härdad. Vi bjöd på mat som barn brukar tycka om. Det blev stekt ugnskyckling med rotfrukter. Efterrätten bestod av våra numera omtalade goda björnbärsmuffins. Det blev uppskattat av de flesta. Men det märktes att nästan alla barnen var trötta.

Natten till söndagen (idag) blev kall. När klockan var halv nio visade vår termometer på -5 grader, men min far såg på sin termometer kl sju och då visade den på -7,5 grad. Jag undrar om det stämmer, men i vilket fall som helst så var det kallt. Det var faktiskt kallt hela dagen. Temperaturen ville inte upp många streck ovanför nollan. Jag tror att det stannade som mest på +6 grader. Jag hoppas att det inte tänker vara så kallt i fortsättningen. Det var så att vi fick leta upp vinterjackor och overaller till barnen. Men annars var det soligt och vackert idag. Det märkliga är denna höst att det inte har blivit speciellt många höstfärger. Men det blir nog ändring på det, nu när kylan kom så snabbt.

Dagen idag började med en högmässa med nattvard med efterföljande fika. Därefter gick vi hem och lagade till något snabbt, eftersom vi ville ut i det vackra vädret. Vi tog en långpromenad tillsammans med mina föräldrar. Det var underbart skönt. Min man tyckte nog inte att det var så trevligt, eftersom han har fått ont i ryggen. Han hade problem med att stå, sitta eller ligga. Men nu ikväll tror jag att det har blivit bättre. När vi var tillbaka från promenaden så tittade vi på ett barnprogram som heter ”Piraterna”. Det är faktiskt riktigt roligt att titta på. Därefter lagade jag mat och under tiden letade jag efter indiska saker här hemma. Jag skall nämligen till den äldsta sonens klass imorgon och prata om Indien. Det är för att det är FN-dagen den här veckan som kommer och för att jag är född där. Jag tror att det kan bli intressant. Det är tur att jag brukar arbeta i skolan, annars hade jag nog varit mycket mer nervös ikväll än vad jag är. Men det var stora problem med att hitta alla sakerna. Jag fick ta hjälp av min mamma. Det är tur att mammor alltid har koll på allting.

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

