Karate SM och söndag

Lördagen började med att vi rensade ur kylskåpet. Tänk vad det samlar på sig. Där fanns sådant som jag inte ens visste fanns där. Därefter kunde vi göra vår sedvanliga lördagsfrukost. Egentligen hade vi lite bråttom, eftersom vi skulle titta på Karate SM. Men vi tog god tid på oss. Det är så skönt när vi inte behöver stressa på morgonen.

När frukosten var avklarad gav vi oss iväg. Vi tillbringade ca. två timmar i idrottshallen i Kristianstad. En del av medlemmarna i familjen var inte speciellt intresserade, men andra tyckte att det var spännande och sa att nu fick vi lugna oss lite så att han kunde titta i lugn och ro. Jag tyckte också att det var intressant, fast det var lite svårt att koncentrera sig när vår tjej bara ville klättra på räcket på läktaren. Jag var rädd att hon skulle trilla ner. Det är konstigt att hon är så duktig på att klättra. Men både min mamma och pappa har berättat för mig att jag gärna klättrade i träd när jag var liten. Jag var ofta högst uppe i trädkronorna, så hon kanske brås på mig?

Det som jag tyckte var roligast att titta på när jag var där var ”Dam Kata Lag”. Jag blev mycket imponerad av tre stycken damer som tävlade tillsammans. De gjorde allt synkroniserat. Jag förstår inte hur de lyckades med det. De måste ha tränat med speglar. Annars hade de inte kunnat bli så exakta. I vilket fall som helst var det roligt att titta på det. Jag tror att min man tyckte bäst om kumite. Då är det två stycken som utövar karate mot varandra. Men vi kunde inte stanna där så länge, eftersom vi skulle hem till mina föräldrar och äta middag. Det var därför som vi inte såg så mycket kumite.

Vi körde direkt från Karate SM till mina föräldrar. Där väntade de med kroppkakor. Jag älskar kroppkakor! Det är det bästa jag vet. Min man och våra barn har blivit tvingade till att vänja sig vid denna maträtt. Nu äter de faktiskt det och den äldsta sonen gillar det varkligen. Men min mamma är alltid så orolig att inte alla skall tycka om det så hon har alltid en rätt till. Den här gången var det köttbullar, potatis och brunsås. Vi var alla proppmätta när vi åkte därifrån. Både min man och jag blev mycket trötta. Barnen blev det också, men det ville de inte erkänna.

Min man och vår dotter åkte ner till affären för att göra en veckohandling. Under tiden skrev jag på en uppgift som vi ska lämna på skolans blogg. När de kom hem var det dags att börja fundera på vad vi skulle äta på kvällen. Vi var fortfarande mätta, så vi gjorde varma mackor. Det var enkelt och gott och tillsammans med ett glas rödvin blev det en superb kvällsmat. Men rödvinet den här kvällen tyckte inte jag var så speciellt gott. Familjemyset blev kanelbullar samtidigt som vi tittade på ”100% bonde” – Frank Ladegaard Erichsen. Hela familjen tycker om att titta på vad han hittar på med sitt lantbruk.

Söndagen var en sådan där ”måste” dag. Visserligen började vi dagen lugnt och avspänt med frukost som bestod av äggröra, men sedan drog vi igång med det som skulle göras. Jag städade och tvättade. Min man fick utomhustjänst idag. Han fick hämta häcksaxen och klippa häcken. Våra barn fick hjälpa till och dessutom hann de med att leka. Vår mellanpojke var iväg och lekte med en kompis halva dagen.

På eftermiddagen åkte vi iväg till min svåger och hans familj. Vi skulle fira deras mellanson som fyllde sex år i slutet av augusti. Men vi har inte haft tillfälle att åka dit förrän nu. Vi stannade där en stund och fikade, innan det var dags att åka hem igen för att göra lite fler ”måsten”.

Kvällen innebar laddning inför veckan som kommer. I skolan kommer det att hända mycket. Vi skall ha PBL på tema 3, mentorsmöte, samverkansprojekt och dessutom måste jag försöka pyssla ihop min rapport om ”min pedagogiska grundsyn”. Jag förstår inte hur jag skall hinna med allt. Jag tror att jag har kommit på att timmarna på ett dygn är för få. Undrar om man kan lägga in en motion om att få tillgång till minst tre timmar till per dygn? Det hade nog behövts!

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

