PBL och familjemys

Torsdagmorgonen bjöd inte på några överraskningar. Det var tur det. Jag har inte tid med att ha sjuka barn eller att vara sjuk själv. Alla kom iväg som de skulle och solen sken från en klarblå himmel. Det tog tid att komma iväg, eftersom dottern skulle vara extra fin idag. De skulle nämligen fotograferas på dagis. Hon skulle ha fin-klänningen på och sedan skulle hon ha en fiskbensfläta i håret. Hon blev mycket fin. Den lilla prinsessan stod framför spegeln och beundrade sig själv, mycket länge. Till sist fick jag dra henne därifrån.

Under dagen läste jag, reflekterade och läste sedan lite till. Dessutom fick jag skriva på datorn så att jag nästan fick skrivkramp i händerna. På förmiddagen hade jag även möte med min samverkansprojektgrupp. Det var en mycket trevlig stund. Det är så roligt att arbeta tillsammans, för de är så trevliga och roliga att ha att göra med. Om ni läser detta Calle och Ullis så skall ni ha ett stort tack för att ni är ni.

Barnen blev hämtade av sin mormor och morfar. Visserligen var mina föräldrar lite förkylda, men de tycker att det är så roligt när våra barn är hos dem. De blir upplivade av att barnen är där. Naturligtvis älskar barnen att vara där. Vår lilla flicka säger att det har inte varit torsdag om de inte har varit där. Det kan alltså inte bli fredag, enligt henne, om de inte har varit hos mormor och morfar. Det måste vara på detta sätt, eftersom barn säger rakt ut vad de tänker. Jag tycker att det är bra att de trivs så bra hemma hos mina föräldrar.

Torsdagen var full av en massa PBL arbete. Den här gången gick det bättre att arbeta efter den här modellen. Jag tror att det beror på att vi vet hur vi skall göra. Undersökningen som skall ske i steg sex var mycket intressant den här gången, men den var svår. Det bästa var att jag faktiskt lyckades hitta ett svar på vår frågeställning.

Kvällarna går oftast mycket fort i vår familj. Det var likadant den här torsdagskvällen. Vår yngsta son duschade och därefter var det Bolibompa. Jag kan se att våra tre barn är mycket trötta på torsdagskvällen. De somnar nästan i soffan. Vardagarna tar faktiskt hårt på dem. Denna kväll ringde jag dessutom till några släktingar som jag inte har pratat med på några år. Jag och min man är nämligen bjudna på bröllop. Det skall bli roligt att åka dit, eftersom den kusin som skall gifta sig har jag inte sett sedan sommaren 1996.

Fredagen började med rejäl tjocka. Det gick knappt att se mer än några meter framför sig. Barnen undrade varför det var så dammigt ute. Det var skönt att solen kom fram, senare på förmiddagen. Det var nästan varmt i luften idag, ca. 17 grader.

Den stora killen har idrott på fredagar och mellanbarnet har alltid utedag samma dag. I början av terminen tyckte vår yngsta son om utedagarna, men nu är han inte lika förtjust. Om jag däremot skickar med varm chokladmjölk, så blir han mer positiv till idén.

I min skola var det dags för steg sju i PBL. Som vanligt var det mycket intressant att höra vad de andra har hittat i sina små undersökningar. Jag blir lika förvånad varje gång att vi kommer fram till samma lösning. Det var likadant förra veckan också. Jag undrar om det även kommer att hända vid nästa PBL, nästa vecka? Idag har jag dessutom försökt komma vidare med min pedagogiska grundsyn. Jag tycker inte att det var en lätt uppgift, men det är bara bra. Jag tror att man lär sig mer när det blir rejäla utmaningar att ta itu med.

Idag fick jag hämta barnen lite tidigare. De skulle fotograferas av fotografen Linda. Det tog lång tid, men det är därför som jag tror att fotografierna blir bra. Hon var nogrann och tog tid på sig, för att barnen skulle känna sig bekväma med hela situationen. Det blev många syskonbilder och även enskilda kort på var och en av dem. Vi var ute i nästan 2,5 timme. Det blev mycket frisk luft med sköna vindar. Vi var nere vid havet och småbåtshamnen. Barnen tyckte det var spännande vid hamnen, eftersom de hade börjat lyfta upp båtarna på land. När alltihop var klart var alla trötta och ville åka hem. Naturligtvis är jag spänd och förväntansfull på resultatet. Jag får vänta minst en vecka innan arbetet är klart.

Därefter åkte vi hem och hade familjemys!!

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

