Från lördag till lillördag

Cafékvällen i lördags om Indien var mycket intressant. Volontären, som hade varit i Södra Indien, hade hjälpt till med lite av varje. Hon hade varit med busschauffören och åkt för att hämta upp barn till skolan. Dessutom hade hon arbetat som engelskalärare. Det var en spännande inblick som vi fick i arbetet där. Hennes bilder gjorde att jag verkligen önskade att vi kunde åka till Indien på semester. Jag undrar vad våra barn hade sagt om det? Det är kanske dags att börja samla ihop pengar till en resa? Ja, det skulle nog gå att övertala min man till det. Han tyckte om den förra resan vi gjorde dit.

Söndagen bjöd på blåsigt och ruggigt väder. Men det regnade inte. Efter en stadig söndagsfrukost gick vi iväg till vallokalen. Det var nämligen så, det här året, att söndagen den 19 september var det valdag. Det var faktiskt många människor där. Vi fick stå i kö för att komma in. När vi hade gjort vår plikt så åkte hela familjen iväg till Gudahagen. Det var roligt. I Gudahagen var det en vikingamarknad. Vi var där även förra året. Det är en vikingamarknad med hantverkare, matstånd, gycklare samt vikingar som slogs. De två äldsta barnen var helt lyriska. Vår minsting var inte lika begeistrad. Jag tror det beror på att hon var så trött.

Resten av dagen bestod av vardagssysslor, alltså sådant som vi inte hinner med på vardagarna. Barnen lekte och den stora pojken gjorde läxor. Det blev en lugn avslutning på helgen. Det är skönt när söndagarna blir lugna. Då känns det som att vardagen börjar bra. Men den här gången var den inte speciellt avslappnande för oss, eftersom vi följde valvakan. Vi stressade upp oss, både min man och jag. I det här valet måste jag erkänna att jag blev mycket besviken på vissa människor. Tänk att Sverige fick in ett främlingsfientligt parti i Riksdagen. Det är inte klokt! Hur kunde Sverigedemokraterna få så många röster (SD)? Troligtvis handlar det om okunskap. Men det är chockerande att det kunde ske.

När morgontidningen kom fick vi veta vidden av valet. Tänk att det är så många som 12.3 % här i vår stad som röstade på SD. Jag skäms över att det blev så. Vart är Sverige på väg? Min besvikelse är stor och denna måndag kändes det som att det var dags att utlysa en sorgdag. Jag hoppas verkligen inte att alliansen måste samarbeta med dem. Men än är det inte klart. Jag hoppas att alliansen har egen majoritet. Det stod i tidningarna att egentligen är det inte helt klart med rösträkningen förrän i november. Men besked om hur det går i riksdagen kommer troligtvis den här veckan. Vi får se hur det går.

Måndagen var som en vanlig måndag. Alla var iväg. Jag hade fullt med möten i skolan. Vi skulle arbeta med PBL tema 2. Den här gången handlade det om ”sociokulturellt perspektiv på lärande”. Det var mycket spännande. Jag var ordförande den här gången också. Det gick bra och jag var mycket noga med att alla skulle få komma till tals.

På eftermiddagen åkte jag iväg med pojkarna. De behövde klippa sig. Deras hår hade verkligen växt sig långt och de skall troligtvis fotograferas den här veckan. Om det skall bli några fotografier tagna så är det vädret som avgör, eftersom vi skall fotografera utomhus. Vi skall försöka vara nere vid småbåtshamnen. Jag tror att det kommer att bli bra bilder. Det kanske blir några julkort? Fotografen som skall ta fotografierna är mycket duktig.

Måndagkvällen fortsatte som den brukar göra. Det är Bolibompa för de två yngsta. Under tiden åkte min man och den äldsta sonen iväg och tränade karate.

Tisdagen var en regnig dag på morgonen, men framåt middagstid klarnade det upp. Det var mycket läsning och datorskrivning för min del. Dessutom hände det en del andra saker i skolan som inte var så roliga. Men idag, onsdag, har det ordnat upp sig. Det känns som att det är mycket med skolan nu. Vi har massor att göra och det känns mycket stressande. Men i slutändan kommer det nog att bli bra.

Barnens farmor och farfar kom och hämtade dem i skolan och dagis. Tyvärr fick den stora killen inte följa med, eftersom han slutar så sent på dagen. Men när jag hade varit på utvecklingssamtal med mellanpojkens lärare, så fick den stora pojken följa med hem. Jag tror att han tycker att det är skönt att vara hemma själv, utan att de andra syskonen är hemma.

På kvällen var det sedan dags för scout igen. Vi gjorde akvarellmålning med hjälp av naturen. Det blev mycket fina tavlor. Barnen var verkligen duktiga. Naturligtvis tyckte de att det var svårt, men när vi hade fått dem att förstå att det var viktigt att inte stressa med bilden, så gick det mycket bättre.

Dagen idag har varit turbulent, p. g. a. det som hände igår. Men jag har verkligen försökt att skjuta det ifrån mig. Det var inte lätt, men ibland lyckades jag. Det är skönt att känna stöd från de andra i klassen. Jag har mest läst böcker och jämfört olika texter med varandra.

Barnen hade lång dag idag. Tyvärr verkade det som att vår mellankille inte är så förtjust i fritids längre. Jag vet inte riktigt vad det beror på, men antagligen handlar det om att de är för många barn på avdelningen. Han vill inte ha så mycket stoj och stim efter skolan. Jag hoppas att det lugnar ner sig. Men de andra två tycker om dagis och fritids. Vi får hoppas att det håller i sig.

När vi gick hem från skolan idag fick jag en extra pojke med mig hem. Det är bara roligt tycker jag. Han stannade och åt med oss. Vi bjöd på isterbandsgryta med spagetti. Jag vet inte om han egentligen tyckte om det, men han åt i alla fall. Kvällen var lugn. Minstingen fick en dusch och vår yngsta son tittade på TV. Den äldsta sonen och min man var iväg på karateträning.

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

