Livet går sin gilla gång…

Torsdagen började som en fin dag med sol och klarblå himmel, men när barnen var avlämnade på respektive plats öppnade sig himmeln. Det bara öste ner regn och det började blåsa enormt. Jag fick gå tillbaka till skolan med regnkläder och stövlar till pojkarna. Det är konstigt att det kan ändra sig så tvärt. Hela dagen var det sedan sådant fram-och-tillbaka väder. Ni vet aprilväder, precis så var vädret.

När jag hade skrivit i bloggen, som jag har på BTH, gav jag mig iväg till min tant. Hon skulle förtidsrösta. Detta gjorde att jag kom försent till ett möte med mina arbetskamrater i skolan. Det är tur att jag har sådana trevliga och snälla samarbetspartners. De sa att det gjorde inget. Jag kunde med deras hjälp snabbt sätta mig in i vad de hade diskuterat. Vi skall arbeta tillsammans i ett samverkansprojekt. Vi har hittat ett spännande projekt, som heter LYSA. Jag tror att det kan bli mycket bra, eftersom det är ett sådant intressant projekt. En av oss i gruppen skall åka dit och prata med dem. Det är synd att jag bor så långt borta, annars hade jag också gärna följt med på intervjun. Men man kan inte vara med överallt.

På eftermiddagen skulle hela basgruppen träffas i Adobe Connect Pro. Då redovisade vi vad vi hade hittat i vår undersökning av tema 1, EUs nyckelkompetenser för livslångt lärande. Det var spännande. Jag hade aldrig varit ordförande tidigare, men det fick jag vara denna gång. Hon som skulle ha varit det kunde tyvärr inte närvara. När vi har så här mycket möten och träffar går tiden mycket fort och det gör att själva pluggandet blir lidande. Men direkt efter mötet satte jag mig med en bok som jag inte tycker om. Jag har läst den tidigare, men jag har inte kommit på hur jag skall göra den mer intressant. Skam den som ger sig. Det skall gå!

Kvällen förflöt i lugn och ro. Torsdagarna är sköna på det sättet att det inte är någon som har någon aktivitet. Det blir en lite försmak av en fredagskväll. Vi håller alla ett lugnare tempo och stämningen blir avslappnad. När barnen hade lagt sig skrev jag ner lite anteckningar som jag skall använda i en inlämningsuppgift i skolarbetet.

Fredagen började som vanligt med full fart. Det är mycket att komma ihåg på fredagarna. Den stora killen har gymnastik och den lilla grabben har alltid utedag då. Det handlar alltså om att komma ihåg idrottskläder och en liten matsäck. Men allt gick bra. Pojkarna lyckades få med sig det som de skulle ha med sig.

Resten av min arbetsdag såg ut som följer; läsa i böcker, skriva anteckningar, läsa ännu mer, skriva på datorn, läsa igen och sedan träffa de andra i basgruppen. Vi har alltid två tider i veckan som är fasta. Då träffas vi och kan diskutera sådant som vi undrar över. Naturligtvis kan inte alla komma, men de flesta kan. Den här gången hade vi en livlig diskussion om kurslitteraturen. Det var mycket bra att höra vad de andra hade att säga. Ibland var det till och med svårt att få en syl i vädret, eftersom alla var så ivriga. Det är stimulerande att lyssna och det gör faktiskt att vissa böcker, som inte var intressanta tidigare, blir spännande då jag kan se på dem med nya ögon.

När jag hämtade barnen ville vår yngsta son inte följa med hem. Han skulle leka med en kompis. Min man fick hämta upp honom innan han kom hem. Denna fredagskväll blev mycket stressig. Först skulle vi bli klara med maten och sedan skulle vi iväg på en husvisning. Husvisningen blev en besvikelse. Huset kändes litet och det var mer slitet än vad som kunde ses på bilderna. Dessutom var det en del frågetecken i besiktningen som behövdes rätas ut. Vi kom på att vi har ett alldeles för bra hus. Det skulle bli ett nerköp. Visserligen är läget mycket bra på huset vi tittade på, men huset passade inte oss. Vi får fortsätta och hålla utkik efter ett annat hus.

Idag fick vi göra alla de där måste uppgifterna; handla, städa och tvätta. Det är inte roligt men det behövs göras. Vi hinner nog inte bli klara idag, utan vi får ta hjälp av morgondagen. Morgondagen som egentligen är en spännande dag. Det är valdagen. Jag undrar hur det skall gå? Sent på söndagkväll får vi reda på det. Men samtidigt skall det bli skönt att slippa alla dessa partiledardebatter. Nu tycker jag det känns tjatigt och det är tråkigt att lyssna på det. De säger ändå samma sak.

Ikväll skall vi iväg och lyssna på en kvinna som har arbetat som volontär i Indien. Det skall bli intressant och spännande. Det var länge sedan jag var i kyrkan. Jag hoppas att det kommer många dit och lyssnar, eftersom det är ett viktigt arbete hon utför.

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

