Barnfridag på skolan/fritids/dagis

Helgen var full av sådant som man måste göra. Det var tvätt, handling och städning. Dessutom hostar vi allihopa i familjen, så att det låter som att lungorna skall vändas ut och in. Det gjorde att besöket som vi skulle ha haft i helgen fick ställas in. Det tycker jag var synd. Det är roligt med gäster. Dessa gäster var det länge sedan som vi träffade. Därför hade jag sett i fram mot det länge. Men vi ändrade bara datum. Jag hoppas verkligen att vi kan hålla oss friska.

Söndagen förflöt annars lugnt. Barnen lekte med lego och de lyckades faktiskt hålla sams nästan hela tiden. Visserligen slog den yngsta av dem de andra två, men annars var det relativt lugnt. Min man fortsatte med sitt hobbyprojekt. Han har inte lyckats få ihop det ännu, men nu finns det i alla fall bild. Vi får se hur det går. Han går här hemma och lägger pannan i djupa veck, suckar och muttrar för sig själv. Jag håller tummarna för att han helt plötsligt skall komma på hur han skall göra.

Idag kunde jag inte läsa speciellt mycket. Jag hade alla barnen hemma, eftersom det var en barnfridag inom barnomsorgen i kommunen. Visserligen har vissa fritids och dagis öppna, men det är inte där som barnen känner sig hemma. De har aldrig varit där och det är personal som de inte känner. De här dagarna försöker vi låta våra barn vara hemma. Det är fyra dagar om året som de stänger, på detta sätt. Jag förstår att personalen måste utbildas och åka på studiebesök o. s. v., men för oss föräldrar ställer det till det lite. Men samtidigt ger det oss som förälder en möjlighet att umgås en vardag med våra barn.

Jag och barnen hade en trevlig dag. Vi åt frukost sent, eftersom vi tittade på barnkanalen. Därefter byggde vi med lego, körde dockvagn, målade, etc. Vi fick besök av mina föräldrar. Det uppskattade barnen mycket. Det var skönt att sitta ner och verkligen prata med dem. Annars handlar det mest om att snabbt prata medan jag lagar mat, eller så vill barnen prata och då hinner jag oftast bara flika in en fråga om de hämtar barnen som de brukar göra. Stunden idag var trevlig och mysig.

Efter lunchen gick vi ut. Vi delade upp oss i två lag och spelade basket, byggde trädgård till barnens snigelfarm och kastade boll mellan oss och lekte samtidigt ”ett skepp kommer lastat”. Jag tror faktiskt att jag hade lika roligt som barnen. Under tiden som vi lekte fick middagen koka inne på spisen. Idag blev det en indisk-inspirerad köttgryta som barnen sa ”att den luktar som tacos”. Den blev god i alla fall. Direkt efter maten skulle jag ha möte med basgruppen i skolan. Tyvärr ville inte datorn fungera riktigt, så det tog en kvart ungefär innan jag kunde höra vad de andra sa. Förresten gjorde det inte så mycket, eftersom jag var så hostig idag. Det var nästan svårt att prata utan hostanfall. Det känns så dumt och så kände jag mig otrevlig. Det är tur att jag kunde styra över min mikrofon själv. Jag hoppas att de andra i gruppen inte blev störda av mitt hostande.

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

