Lördag igen!

Denna lördagen känner vi oss bättre. Min man håller på att försöka installera en PC till TVn. Jag förstår inte hur eller varför, men det skall tydligen göra det lättare att titta på filmer. Jag kommer nog att förstå, när det är färdigt. Men just nu är det bara ett virr-varr av kablar och lådor (chassi) lite varstans i vardagsrummet. Lika rörigt är det i mitt huvud. Jag går bara och tänker på ett hus, som jag såg på annons idag. Det var 171 kvm stort med 6 rok. Jag gillar vårt hus, men tyvärr känns det som att det är för litet. Ni kan själv se det huset som jag blev intresserad av. Det ligger på Bernalyckan

Annars, denna soldisiga dag, är det tvätt och städning som står på schemat. Det är konstigt att det blir så stökigt, bara för att vi har varit sjuka. Visserligen blir det stökigt i vanliga fall också, men det valde jag att bortse ifrån just nu. Barnen leker för fullt och ställer till det ännu mer. De har t. ex. spritt ut en massa legobitar, precis där jag skall gå. Men de har lovat att plocka upp dem. Tvätten hade lagt sig i två stora högar, dels rena kläder och dels smutsiga kläder. SUCK! Var kommer all tvätt ifrån… Men min man och jag gjorde en insats och vek den rena tvätten. Den smutsiga får vi ta itu med imorgon.

Igår var jag i möten nästan hela dagen, så kändes det åtminstone. Det började direkt på morgonen. När barnen var avlämnade på respektive plats, så satte det igång. Det började med en snabb genomgång av ”EUs nyckelkompetenser i livlångt lärande”. Det tycker inte jag gav så mycket, men annars är ämnet intressant. Nästan direkt efter föreläsningen började vi med vår gruppuppgift i basgruppen. Gruppuppgiften skulle lösas med hjälp av PBL. Jag måste säga att jag tycker att det är ett tråkigt sätt att arbeta. Vi gjorde det även under termin 1 och jag gillade det inte då heller. När man arbetar enligt PBL skall man strikt följa en arbetsgång i sju steg. USCH! Det gillar jag inte alls. Men det är tyvärr något som jag måste göra. Diskussionen i basgruppen gick annars mycket bra, men det märktes att det var länge sedan vi arbetade på det här sättet.

Barnen hämtade vi vid kl 13. Det var bara den äldsta och den yngsta som ville följa med hem. Mellansonen skulle leka med en kompis. Jag fick rusa hem och hoppa in på nästa möte. Det mötet var också med basgruppen. Vi har två mötestider inlagda varje vecka. Då stämmer vi av om vi har några frågor eller om vi behöver hjälp med något. Det är inget som är schemalagt, utan vi i gruppen har själva valt att ha det på det sättet. Jag tycker att det är bra. Vi kan då få hjälp eller hjälpa någon annan. Igår behövde vi reda ut lite ifrån PBLn. Det var nämligen lite turbulent i vissa diskussioner, men det löste sig under vår extra tid.

Kvällen innehöll som vanligt familjemys. Vi åt currykyckling (kyckling med en currysås på som gratineras i ugnen) med ris och som fika blev det en smarrig björnbärspaj. Barnen och min man hade plockat dem i trädgården tidigare på eftermiddagen. De plockade ungefär två liter. Det blev mycket gott. Alla i familjen uppskattade fikan. När barnen hade lagt sig drack jag och min man ett litet glas konjak. Men sedan blev vi trötta och gick och lade oss. Fredagskvällarna är mysiga, men tyvärr är jag så trött och det gör att jag inte alltid uppskattar dem till fullo. Men annars är fredagar min favoritdag.

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

6 kommentarer till Lördag igen!

  1. greatdanemaniac skriver:

    Vad är det du inte gillar med att jobba med PBL? Själv tycker jag det är jättebra, men gruppdynamiken är jätteviktig. Funkar det inte i gruppen så blir det oftast bara skräp.

    Ha en fortsatt trevlig helg!

    //Anna-Maria

    • tavar skriver:

      Hej Anna-Maria!
      Jag tror att vår grupp kommer att fungera alldeles utmärkt, men den behöver lite tid på sig. Vi känner inte varandra ännu. Tiden kommer att hjälpa oss med det problemet, eftersom alla i gruppen verkligen vill att vi skall fungera som en grupp. När det gäller din första fråga, om varför jag inte tycker om PBL, så beror det nog på att där jag har arbetat och arbetar fortfarande skulle det arbetssättet inte fungera. Dessutom så tycker jag att en del steg är onödiga och det är en ganska stel modell att arbeta efter. Men naturligtvis vet jag att det är många som gillar PBL. Jag tillhör inte dem, men det hindrar inte att jag kan arbeta efter den arbetsmodellen.
      Jag önskar dig också en fortsatt trevlig helg!
      // Tina

      • greatdanemaniac skriver:

        Förstår det. Tur i alla fall att du jobbar med en bra grupp. Ja, är man ovan så är det ju konstigt. Jag o de andra vande sig jättefort, o nu skulle inte jag kunna tänka mig att jobba på nått annat sätt. Det bara blir så automatiskt nu för tiden. Rätt fräckt o se tycker jag.

        Det kanske är annorlunda o jobba med PBL på distans med? Jaja, det löser sig nog. Lycka till!

  2. tavar skriver:

    Hej Anna-Maria!
    Självklart kan det spela in att vi inte träffa varandra i verkligheten. Man missar på det sättet en hel del i kroppsspråket och ansiktsuttrycket. Det gör att missförstånden blir flera. Men samtidigt blir jag som person tvungen att vara tydlig med det jag vill få fram. Man kastar inte bara ur sig saker, utan man tar en ”tankerunda” till innan försöker förmedla det man vill säga. Jag tror att detta kommer att lösa sig…
    Lycka till!
    // Tina

  3. Linda (BTH) skriver:

    Hej Tina!
    Vad kul att du kollat på ett ”nytt” hus, det ser jättefint ut. Ligger det långt ifrån där ni bor nu?
    Skönt att du börjar friska till nu, jag själv är också på bättringsvägen.
    Kram Linda

  4. tavar skriver:

    Hej Linda!
    Vad bra att du håller på att bli frisk. Allt går så mycket lättare då…
    Ja, huset ligger faktiskt inte så långt här ifrån. Jag skulle tro att det är ungefär 600 m. Egentligen är det lite mindre än detta huset, men de har gjort en bättre planering på det. Vi har letat efter ett nytt hus, sedan vi fick Lillan i familjen. Men jag tror inte det blir detta huset. Det är mycket dyrare och vi skulle få mycket högre lån. Visserligen tror jag att vi skulle kunna få en rejäl slant för det huset vi bor i, men det skulle inte vara tillräckligt. Den roliga biten i det här är att vi kommer att titta på det på lördag.
    Du får ha det så bra och sköt om dig.
    Kram
    Tina

Kommentera

