Slutet på semestern och början på vecka 35

Det blev inget grillande. Himlen öppnade sig helt. Det var omöjligt att ens plocka fram grillen. Vi får försöka grilla en annan dag. Det kan vara trevligt att spara det till ett annat tillfälle. Våra inhandlade kotletter fick stekas inomhus, men tillsammans med ett gott rött vin gjorde det inget. Därefter följde en trevlig familjekväll. Vi åt chokladpudding och tittade på TV. Det var mysigt! Jag tände till och med ljus. Hösten börjar närma sig och det kände jag av nu när regnet och kylan började komma.

Men söndagen bjöd på fint väder igen. Det är märkligt vad det går fram och tillbaka. Ena stunden är det fint, sedan kommer regn och rusk som följs av sol igen. Det är skönt att solen inte har gett upp. Det är faktiskt fortfarande sommar. September månad har inte börjat ännu. Söndagen bjöd som sagt var på fint väder igen och tur var väl det. Vi bedrev fritidsverksamhet, här hemma. Det var våra pojkar som hade varsin kompis att leka med. Min man och jag stod på öronen i tvättkorgen. Jag tror aldrig att vi har haft så mycket tvätt samtidigt. Det blev åtta maskiner. Det blev till slut svårt att få plats med det. Tvätten behöver bli torr! Det är tur att vi har torktumlare och klädstreck både ute och inne. Annars vet jag inte hur det hade gått. Medan min man och jag höll på med tvätten kom mina svärföräldrar och tog ut vår dotter på en långpromenad.

Egentligen hände det inget mer på söndagen förutom att min man kollade av min dator. Han skulle se om den hade klarat sommaruppehållet. Det hade den gjort, men den behövdes uppdateras. När det var klart, så upptäckte jag att något inte stämde. Datorn ville inte starta Mozilla Forefox. Vad skulle jag göra? Ibland är det verkligen tur att jag är gift med en datorkille. Han lyckades ordna upp problemet. Det var bra, eftersom idag (måndag) skulle allvaret börja. Tänk att semestern är slut! Jag fick bara två veckor och de gick otroligt fort. Men jag är ändå nöjd med semestern. Det var synd att den inte varade längre. Men innerst inne är jag nog glad att komma igång igen. Om jag inte skulle få någon vardag, så skulle jag nog inte bli lika glad över att få vara ledig.

Idag drog skolan igång igen. Det var lite pirrigt, trots att jag har gått där tidigare. Den här gången skall vi läsa pedagogik. Det är alltså nya lärare/handledare. Det innebär naturligtvis nya regler och rutiner. Men det är roligt och spännande. Jag ser fram mot detta. Den här terminen har de dessutom delat upp oss i nya grupper. Det skall bli intressant att se när alla gruppmedlemmarna skall hitta sina nya positioner i gruppen. I den gamla gruppen visste alla vem som var bra på vad och vad den andra menade, även om allt inte uttalades.

Den här delkursen (termin 3) skall handla om kommunikation och lärande. Vi fick mycket information idag och det mal runt i huvudet. Jag skrev ner lite kortfattat efter introduktionen vad lärarna pratade om. Imorgon skall jag sortera upp vad de sa och försöka bringa reda vad de vill att kursen skall gå ut på. När det går ut mycket information på en gång, så kan det kännas en aning förvirrat. Men i slutändan brukar det reda upp sig.

Våra barn hade en vanlig måndag idag, men inte vår äldsta son. Han och hans klass åkte på en skolresa tillsammans med några föräldrar. Min man var en av de utvalda. Han blev utvald av mig, men jag tror inte att han blev ledsen för det. Skolresan gick till en ö här utanför, Hanö. De hade ett fantastiskt väder. Solen lyste och det var nästan klarblå himmel. Det varade tyvärr inte hela dagen, men regnet kom inte förrän de åkte färjan tillbaka till fastlandet. Vilken tur de hade!

Min son och min man verkade nöjda med utflykten. De hade sett mycket och gjort en hel del på ön. De hade bland annat klättrat och grillat hamburgare. Det hände inget allvarligt, förutom att en kille var försvunnen en stund. Men de hittade honom snabbt igen. När de kom hem verkade alla nöjda och glada över skolresan, men naturligtvis var de trötta. Det märktes på sonen när han kom hem från karaten. Han var helt slut. Det var tur att det var dags att gå och lägga sig direkt efter duschen. Annars tror jag att han hade gått och lagt sig självmant.

Imorgon är det tisdag. Det innebär skola och jobb som vanligt. Något roligt som inträffar imorgon är att vi startar scout igen. Det skall bli kul! Vi hörs en annan gång…

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

