En vanlig lördag

Jag skall berätta om en vanlig lördag här hos oss. Men först kommer fredagen.

Gårdagen var en ovanligt stressig dag. Vi skulle börja med att hämta flygbladen, om scoutstarten, på kommunen. Naturligtvis fick vi vänta på mannen som sköter kopiatorn. Men efter tjugo minuter så dök han upp och undrade om han var sen. Jag kunde inte säga till honom att jag tyckte att han var det, men det var han. Vi hade bestämt tid. Varför kunde han inte hålla den? Ja, ja, det är sådant som man får stå ut med. Sedan började en stressig tid. Min dotter och jag körde runt till alla skolor i centrum. Det tog tid. Men vi lyckades få ut alla flygbladen och sedan åkte vi direkt till dagis.

Vi skulle dit för att vår dotter långsamt skulle vänja sig vid att gå på dagis igen. Hon har nämligen varit ledig i 10 veckor och dessutom bytte hon avdelning (jag skrev om inskolningen förra veckan). När vi kom dit var hon inte alls glad. Hon ville bara åka hem och betedde sig som om hon var blyg. Hon brukar aldrig vara blyg! Men efter en stund lossnade det och hon började titta på sakerna som var där. När det hade gått ca en timme så lekte hon för fullt. Hon och de andra flickorna på dagis klättrade i fruktträden, som finns på gården. tyvärr var det dags att gå hem. Hon deklarerade att hon ville minsann inte hem. Hon ville stanna på dagis. Det tyckte jag var bra, eftersom hon börjar på allvar nästa vecka.

Förmiddagen bara rullade iväg. Den var intensiv, men vi hann verkligen med mycket. När vi kom hem fick vi äta något lite snabbt och sedan skulle vi hämta den yngsta sonen.På eftermiddagen, när alla hade kommit hem, tog vi det lugnt. Vi var alla trötta. Det brukar i alla fall jag vara, så där i slutet på veckan. Helst på fredageftermiddagen. Vi somnade allihopa. När vi vaknade lekte vi och förberedde kvällens mat. Det skulle bli ost- och skinkpaj. Vårt familjemys skulle bestå av popcorn och lite godis. Dessutom spelade killarna TV-spel på kvällen.

Lördagen började som vanligt med kokta ägg och chokladmjölk. Det är standardfrukost på lördagarna. Sedan kommer alla de där tråkiga ”måste” arbetena. Det skulle städas, tvättas och handlas. Tyvärr är det sådant som måste göras, men efteråt känns det skönt och jag kan njuta mer av lördagskvällen om allt är upprensat. Det känns helgfint.

Vår äldsta son och vår dotter var hos mormor och morfar, under den stunden som jag skulle handla. Min man och vår yngsta son skulle göra en utflykt idag, eftersom min man sedan skall följa med på den stora killens klassresa, på måndag. De körde iväg samtidigt som oss andra.

Nu på eftermiddagen skulle vår stora pojk iväg på ett kalas. Han har precis gett sig av. Vi andra skall nog försöka grilla om det inte blir mer åska. Det började åska vid två-tiden och den har kommit och gått sedan dess. Vi får se hur det blir. Det hade varit roligt om vi hade kunnat göra sommarens sista grillning. För sedan blir det höstens grillning, som övergår till vinterns grillning, o. s. v.

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

