Nu är vecka 33 slut!

Fredagen liknade torsdagen. Med den skillnaden att min man inte arbetade hemifrån. Vi åt frukost i lugn och ro och därefter gick vi gemensamt till skolan. Min stora kille tyckte nog att det var lite pinsamt att bli följd till skolan, men innerst inne tror jag att han var glad. Vi kamouflerade det hela med att jag gick direkt till förskoleklassen. Vår minsting ville bara gunga, så när det hade ringt in gungade hon en stund innan det var dags för en mini-handling. Vi skulle nämligen lägga in gurka i ättikslag och därför behövde vi köpa ättika och socker. Men först hämtade vi en kopia av receptet hemma hos mina föräldrar. Jag undrar vad jag skulle göra, om jag inte kunde få råd och tips av min mamma?

När vi kom hem igen plockade vi av gurkorna från trädgårdslandet. Det blev faktiskt mer gurka, än vad jag trodde att det skulle bli. Därefter skivade vi gurkan tunt och la ner det i en keramikkruka – Höganäskrus. Min lilla hjälpreda och jag kokade sedan tillsammans en ättikslag, som vi hällde över gurkorna. Gurkorna hade vi varvat med dillkronor (från vår egen täppa), färsk pepparot samt gula senarpskorn. Det luktade underbart gott. Sedan lät vi det stå över natten. När allt detta var klart var det dags att äta lunch, eftersom vi behövde gå och hämta mellanbrodern kvart över tolv.

Vår yngsta son var lika uppspelt som under gårdagen. Han tyckte att det var fantastiskt med skola. Han verkar helt redo för att börja skolan. Det är roligt när det är så. Den äldsta sonen slutade lite senare, så han fick komma hem för egen maskin. Eftermiddagen förflöt under lugna former. Det handlade om sovning för lillasyster och spel och lek för de äldre barnen. Vi förberedde oss sedan för att min man skulle komma hem. Vi hade bestämt att vi skulle ha en egen kräftskiva. Det blev räkor, ris med currysås, majsbröd, melon, ägg och naturligtvis kräftor. Våra barn tycker om sådan här mat. De åt faktiskt länge och det var inget tjat om att de skulle in för att kunna se Bolibompa eller spela TV-spel. Våra middagar brukar annars ofta avslutas med det. Familjemyset den här fredagen bestod av Vienetta-glass. Min man kan inte äta det, eftersom han är allergisk mot komjölksprotein, så han fick tofu-glass istället. Under tiden tittade vi på Dobidoo på TV.

Lördagen var en sådan där tråkig dag. Ni vet med handling, tvättning, o. dyl. Det som var roligt att göra var att se till att gurkorna kom ner i glasburkar och att ättikslagen blev uppkokad igen. Därefter hällde jag över så mycket lag i burken att alla gurkorna blev täckta. Under tiden klippte min man gräset.

På lördagskvällen åkte vi iväg till några vänner i Ronneby. Det var trevligt. Vi skulle fira att våra pojkar hade fyllt år. Det var våra två killar och deras son som fyllde i juli månad och dessutom pappan i familjen som också fyllt år. Det blev ett rejält firande. Vi stannande som vanligt länge och stämningen var trivsam. Men det blev lite avbrott i kalasandet. Det var nämligen så att min svärfar ringde under tiden som vi var där. Han berättade att svärmor hade blivit inlagd på sjukhus, eftersom hennes ena ben hade blivit svullet och blått och dessutom kände hon bröstsmärtor. Det var inte roligt att få ett sådant besked. Idag har vi fått reda på att hon är pigg igen. Alla hennes prover och röntgenplåtar var bra. Det gjorde att hon fått åka hem igen.

Idag, söndag, har vi arbetat i trädgården. Vi har plockat av de svarta vinbären och planterat en buske och vattnat. Det är konstigt att det är så torrt i marken, trots att det har kommit många regnskurar den sista tiden. Idag är har det dessutom åskat, men det var ytterst lite. Vi får se om det kommer mera. Men jag skulle inte tro det. Min man skulle klippa häcken idag. Vi får se om det går. Jag tror att han hoppas på mer regn, så att han slipper göra det.  Han har istället fått hänga och vika tvätt i väntan på uppehåll.

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

