Sommarlovets sista dag och skolstarten 2010

Sista dagen på sommarlovet var varm och solig. Framåt kvällen var det lite molnigt. Vi tog en lugn dag. Vi började med att äta frukost i lugn och ro – pannkakstårta. Därefter plockade jag med sådant som måste göras; städning och tvätten. Det var inte roligt, men någon måste göra det. Vi tog sedan bilen ner till vårt bibliotek. Barnen och jag tillbringade en trevlig stund där. Vi läste och lånade böcker. När vi var där kom jag på att vi behövde köpa några födelsedagspresenter till två av våra vänner. Sagt och gjort! Vi fick snabbt hitta på något.

När allt var inhandlat var det dags att åka hem och ordna lunch. Alla var mycket hungriga. Det blev rester även här – pizza. Vår flicka tog sig en tupplur tillsammans med mamma och killarna läste böckerna som vi lånade på biblioteket. Därefter lekte de glatt i vår trädgård tills det var dags att äta kalops. Naturligtvis var jag sen med maten. Jag tycker alltid att jag börjar i god tid, men på slutet blir det alltid stressigt. Min man och vår äldsta son måste äta senast fem, eftersom de skall iväg på karateträning. Men de lyckades komma iväg, trots att min mans pendeltåg var försenat med en halvtimme. Visst blev det tufft med tiden, men det gick!

Dagen i dag blev en spännande dag. Tänk att vi nu har två skolpojkar i huset. Det är konstigt. Det är inte klokt vad stora de blev helt plötsligt. Den stora pojken började i trean och vår yngsta son började i förskoleklassen. Ibland undrar jag om det inte är jag, som tycker att det är mer spännande än vad de tycker. Jag och vår dotter följde storebror till skolan. Det var faktiskt mer föräldrar där än vad jag trodde det skulle vara. Min man följde med vår yngste son till sin klass. Dessutom fick han stanna kvar en liten stund, för att se hur vår son klarade sin första dag. Men enligt min man så var det inga problem. Han var inte orolig för att vara där själv överhuvudtaget.

Jag och vår lilla prinsessa fick en förmiddag för oss själva, om vi bortser från att min man arbetade hemifrån idag. Vi gjorde saker som hon tycker är roligt; sparkar boll, kastar frisbee, lekte med dockskåpet, etc. Dessutom gick jag igenom gamla kläder som behöver sorteras. Tiden gick mycket fort. Helt plötsligt var det dags för att äta och sedan hämta den första skolpojken. När han kom hem berättade han självmant om hur dagen hade varit och vad de hade fått göra. Ögonen tindrade på honom när han berättade. Det var verkligen roligt att se och höra. Det bara bubblade ur honom. Barn nummer två kom hem senare, eftersom han skulle gå längre nu när han går i trean. Han berättade inte lika mycket. Men det berodde troligtvis på att han hade en kompis med sig hem. Jag har fått reda på lite grann ändå, genom information som har kommit strövis. Dessutom hade han en bunt papper med sig hem. De var fulla med information om hur årskurs tre kommer att genomföras. I början av en ny termin är det alltid fullt av papper som skall hit och dit. Papper som är fulla av information måste vi fylla i och skicka tillbaka. Det fungerar precis likadant på dagis. Naturligtvis förstår jag varför det måste göras, men det är tråkigt att göra det.

Det är skönt att starten blev så bra som den blev. Resten av terminen är beroende av det, eftersom den präglar barnens inställning till skolan resterande delen av året. För vår yngsta son är det extra viktigt, eftersom det gäller inställningen till skolan överhuvudtaget.

Nu över till något helt annat…

Jag glömde förresten att berätta att min röda bil har blivit lagad av svärfar. Jag känner inte igen den. Han har gjort den så fin! Den var tvättad, både invändigt och utvändigt. Dessutom hade svärfar tvättat under motorhuven. Den har aldrig varit så fin. Inte ens när vi precis hade köpt den, hösten 2000, och då var den endast två år gammal. Jag undrar om vi kanske skulle passa på att sälja den, nu när den är så fin? Känner ni någon som vill köpa en fin bil, som fungerar utmärkt nu när den är lagad? Det tål att tänka på.

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

