Sista sommarlovsveckan

Igår var det måndag den 16 augusti och vardagen börjar närma sig. Min man började på sitt arbete igen och jag skulle sköta inskolningar på fritids och på dagis. Lillan skall börjar på en ny avdelning, men hon skall i alla fall stanna kvar på sitt dagis. Hon berättade att hon ”var stor nu och skulle därför gå ihop med de stora barnen”. Hon var där en full dag. Det gick mycket bra. Hennes fröknar sa att hon verkade känna sig hemma och hon passade väl in i gruppen. Det är skönt när de säger så. Tänk om de hade sagt tvärtom? Det känns alltid bättre om jag vet att hon trivs på sitt dagis.

Vår Mellankille börjar bli en stor kille. Han skall börja i förskoleklass. Det tror jag kommer att bli bra, eftersom han verkar tycka att det skall bli spännande och roligt att börja på skolan. Vi gick till fritids direkt efter lunch. Där fick han träffa en del av sina blivande förskolekompisar. Det gick bra. Han verkade trivas där, men när det gäller den här pojken så är det svårt att veta. Han är nämligen lite tillbakadragen och säger nästan aldrig speciellt mycket om vad han egentligen tycker, trots att han ständigt pratar i övrigt. Jag och min man brukar få läsa av honom med hjälp av kroppsspråk och ansiktsuttryck.

På måndagskvällen började även karaten för min man och vår äldsta son. De sa att det märktes att det hade varit sommaruppehåll. De tyckte att det var jobbigt och de var genomblöta av svett när de kom hem, trots att de hade duschat.

Idag har det mest handlat om att passa in inskolningar med förberedelser inför vår yngsta sons pizzafest. Först på förmiddagen fick jag köra och handla. Därefter gjorde jag en pannkakstårta. Men medan jag stekte pannkakor fick jag gå iväg och hämta barnen. Det var en på dagis, en på fritids och en var hos mina föräldrar. När vi kom hem igen var det dags att laga lunch och gå och lägga vår prinsessa. Ibland är hon svår att lägga. Helst om jag måste göra saker när hon sover. Det tog faktiskt en halvtimme idag. Det brukar det inte göra. Men efter några om och men somnade hon. Därefter gjordes pizzadegen, tillbehören förbereddes till pizzan, snabb städning av vårt uterummet, dukning, etc. Min man var snäll och tog ett tidigare tåg. Annars vet jag inte hur jag skulle ha löst det. Men det hade nog gått ändå, fast det hade tagit längre tid.

Barnen som kom fick själva garnera sin pizzabit. Det gillade de! De stod och valde länge bland tillbehören; skinka, bacon, tomatsås, köttfärssås, svamp och ananas. Till det serverade vi sallad, tomater, gurka och gailamelon. Efter detta försökte jag leka några lekar med gästerna, men de var inte upplagda för det. Men vi genomförde trots det två stycken lekar, med halva styrkan. Sedan var pizzorna klara. De åt länge och mycket. Men innan efterrätten serverades hann de med att leka själva. Till pannkakstårtan (18 lager!) serverade vi vispgrädde. Tiden bara försvann! Barnen hann därefter endast med att skriva sina namn i gästboken och sedan fick de varsin godispåse. Sedan var kalaset slut.

Vi var alla trötta. Våra barn satte sig och tittade på Bolibompa, följt av Sommarlovsmorgon. Förutom vår mellanpojke. Han började bygga ihop sina leksaker, som han hade fått av sina kompisar. Min man och jag tog hand om disken. Vi hade gjort en snabb variant av dukningen. Alla fick äta på papperstallrikar. När barnen kom i säng så somnade de snabbt. Imorgon är det dags för sommarlovets sista dag. Vad tiden har gått fort. Jag undrar varthän den tog vägen?

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Sista sommarlovsveckan

  1. shareen skriver:

    Japp, det undrar jag med.. vart tog tiden vägen? som de säger på engelska ‘time flies when you are having fun’

    i mitt fall vet jag att 4 veckor ‘gick’ till vattenkoppor.. japp, du läste rätt. jag fick vattenkoppor och det var inte kul alls att få det som vuxen. suck.

    men men.. allt är bra nu.. och ser fram emot stressen och oklarhet när det gäller SAGLU hahahaha… tror det går bra med delkurs 1 och 2 men inte 3:an… SPSS igen.

    • tavar skriver:

      Usch, det låter inget vidare. Jag förstår att du tycker att det var långdraget. Vi ses snart på IT’s. Det är bara två veckor kvar… 🙂

Kommentera

