Kolmården

Idag är det vår tolfte bröllopsdag. Dessa år har verkligen gått fort. Ibland undrar jag var tiden tar vägen. Men det bästa med de här åren har varit våra tre underbara barn. Dessutom har vi gjort en massa saker; umgåtts med släkt och vänner, resor, alla underbara möten med både människor och djur, etc. Det bästa är ändå barnen. De förgyller verkligen tillvaron. Naturligtvis händer det att jag blir arg på dem, men guldstunderna gör att den obehagliga sidan med att vara förälder vägs upp till något bra. Jag menar alltså att de bra stunderna gör att det är värt att vara förälder. Nu skulle jag aldrig vilja vara utan våra barn.

Jaha, om jag skulle återgå till vad vi har gjort under det här veckoslutet. Vi packade in alla väskor och oss själva i bilen, tidigt på torsdagmorgon. Vi kom faktiskt iväg på den tiden som vi hade planerat. Det är verkligen något som är mycket sällsynt när det gäller oss. Allting gick mycket bra. Denna bilfärd blev inte lika tröttsam som den förra bilresan, eftersom denna gång visste vår lilla flicka vad det handlade om när vi sa att vi skulle åka i bilen hela dagen. Naturligtvis bråkade hon lite med sina bröder, men det gick inte överstyr den här gången. Vi stannade och åt lunch på Max resturangen i Jönköping. Vi gillar deras hamburgare.

Vi var uppe på Vildmarkshotellet alldeles för tidigt. Vi fick vänta i en och en halv timme på att få vårt rum. Men det gjorde inget. Barnen lekte på lekplatsen utanför hotellet och vi såg oss omkring i omgivningarna. När vi väl hade kommit in på rummet, så gick vi direkt till hotellets spa avdelning och badade i deras olika bassänger. Det uppskattades av hela familjen. Det fanns sex stycken olika pooler. HÄRLIGT! Därefter åt vi av grillmenyn i den stora resturangen. Vi fick välja på pasta & köttfärssås, räkor, bröd, pannkakor, grillad karrékotlett, kyckling, nötbog, potatisgratäng, lax, etc. Till efterrätt serverades smulpaj med vaniljsås och glass. Naturligtvis var det även kaffe/thé på maten. Gott! Men det var inte alla i familjen som var nöjda, eftersom mycket var kryddat med kanel och ingefära. För min del gjorde det inget. Jag gillade det. Efter middagen var alla så trötta så vi gick och lade oss. Men först drack jag och min man thé på balkongen tillsammans med ett glas rött vin, Sunrise – Merlot. Vår balkong vette utåt Bråviken till. Det var vackert att sitta där och titta på båtarna och fåglarna i solnedgången.

Fredagen började tidigt, så som det nästan alltid gör i vår familj. När alla var klara gick vi och åt frukostbuffé. Den var hyfsad, men inte riktigt som jag tänker mig en hotellfrukost. Jag tror att kocken inte var van vid att göra äggröra. Den såg ut som en omelett som var ihoprörd med grädde. Den var inte god, men annars var frukosten bra. Det fanns massor att välja på. Vi åt länge och barnen var verkligen inspirerade att äta. Sedan var det äntligen dags att se på djuren i parken. Det var kul! Hela familjen tyckte att det var roligt och det var mycket att titta på, t. ex; apor, elefanter, noshörningar, delfiner, sälar, tigrar, björnar, tamboskap samt många fler djur. Det var en ren fröjd att försöka hinna med så många djur som möjligt. Dessutom hann vi se två föreställningar. Vi såg ”Kapten Sjösjuks sälföreställning” och ”Markoolios delfinshow”. Vi gillade båda föreställningarna. De var både roliga och väl genomtänkta. Det enda negativa med djurparken var att det var dåligt utbud av mat. Dessutom var den dyr. Det tycker jag är tråkigt när de har en sådan fin anläggning och då känns detta som ett rejält bakslag när det gäller något som är så viktigt för barnfamiljer och alla borde lära sig av Astrids Lindgrens Värld! Men det är smällar som vi som föräldrar får ta. Dessutom var det flera aktiviteter som kostade pengar inne i djurparken. Jag tycker att allt sådant ”extra” skulle ingå i biljettpriset. Vid kvällningen var alla mycket trötta. Vi släpade oss in på hotellet och efter uppfräschning gick vi och åt i baren – Zanzibar. Barnen valde pannkakor med sylt och grädde samt spagetti och köttfärssås. Min man och jag beställde varsin rejäl räksmörgås. Det var delikat! Efter en stund i det ”stora lekrummet” (på 400 kvm) var det dags att lägga ner huvudet på kudden. Ingen av oss hade egentligen sovit så bra natten före, eftersom det var varmt och trångt i vårt rum.

Lördagen började strax före kl sju. Vi klädde på oss och sedan var det direkt ner till äventyrsbadet. Barnen var helt saliga. Finns det något bättre sätt att börja dagen? Ögonen tindrade och vi hann blir riktigt hungriga till frukosten. Vid denna frukostbuffé var det en bättre kock. Äggröran var som den skulle. När vi hade checkat ut från Vildmarkshotellet, så planerade vi att åka i Safariparken. Barnen ville se LEJON! Men jag kan tala om att det ville inte vår bil. Den hade inga problem med att starta, men efter det rörde den sig inte mycket. Handbromsen låste höger bakhjul. Vi hade ändå inte dragit handbromsen, eftersom den under det här året har haft lite problem. Nu fick vi gunga iväg den. Det fungerade inte så bra. Det högra hjulet låste sig istället helt. Min man körde fram och tillbaka några gånger. Därefter hissade han upp den med domkraften samt ”gungade” fjädringen baktill. Sedan var det min tur att köra fram och tillbaka några gånger. Till slut lossnade det lite, så att vi kunde köra ner till huvudentrén på djurparken. Men vi vågade inte köra ”Safarirundan” med vår bil. Barnen blev naturligtvis besvikna. Efter att ha tittat på en del djur kom vi fram till bussarna som körde i safariparken. Vi bestämde oss för att lösa biljetter, så att barnen skulle få se lejonen. De blev mycket lyckliga för det. Jag kan säga att det var värt pengarna. Vi hade en mycket kunnig guide. Han hade mycket intressanta saker att berätta och dessutom visade han upp olika skelettdelar av olika djur samt en strutsfjäder. Våra barn gillade det. Resten av dagen förflöt snabbt. Vi tittade på djur och handlade i souvenirbutiken. Både min man och jag försökte att skjuta ifrån oss tankarna på vår bil. Vi var lite rädda att vi inte skulle kunna köra hem med den. Lunchen åt vi på en ”asiatisk take-away”, Nham-Nham. Våra två yngsta barn ville bara äta om de fick sitta på en sten en bit ifrån oss andra. Då först blev maten intressant. Tyvärr var det mycket getingar där vi skulle äta. Troligtvis berodde det på all mat och dricka som spilldes ut runt borden. Där förekom även en påfågel som gick och letade upp rester.

När klockan började närmar sig fyra var det dags att ”ta tjuren vid hornet”. Vi skulle se om bakhjulet och bromsarna fungerade som de skulle. Jag och barnen gick in i Tropikarium. Det är en del av djurparken som inte tillhör själva Kolmården Zoo. Där fick vi se en massa exotiska djur, så som; jättespindlar, skorpinjoner, silkesapor, alligatorer, papegojor, olika arter av ormar, hajar, korallrev, grodor, etc. Det var verkligen spännande. Jag tyckte inte om avdelningen med ormar, men barnen sprang nästan runt och ögonen riktigt lyste på dem. Under tiden som vi gick igenom Tropikarium, så gick min man och testade bilen. Han backade och bromsade ett antal gånger och då lossnade den mera. Vi fick tillbaka motståndet i handbromsen. Dessutom kändes inte höger bakhjul varmare än det vänstra. Det gjorde att vi vågade påbörja körning hem.

Vi satte oss i bilen och vår yngsta somnade direkt när hon satte sig. Mellanpojken somnade efter några mil. Men den stora killen ville inte somna. Han ville vara vaken till att vi hade ätit kvällsmat. Sedan tänkte han somna. Det slutade med att han satt och spärrade upp ögonen så mycket som han orkade, men ca. 10 min innan Jönköping somnade han. Det var inte bra, eftersom vi skulle stanna där och äta på Max. När vi kom iväg igen hörde vi på nyheterna att det var problem med ett regnoväder i Malmö-trakten. Det var inte roligt att höra. Vi blev oroliga för att vi skulle möta det, men det gjorde vi inte. Innan vi kom hem gjorde vi ett stopp till. Lillan ville naturligtvis ha en flaska med välling innan hon somnade för natten. Vissa dagar tror jag att det är det enda hon lever på. Just nu är det det enda som hon säkert äter på hela dagen. Ibland tänker jag att det är tur att hon är nummer tre. Annars hade jag nog blivit hysterisk, eftersom hon ibland knappt äter. Klockan hann bli elva innan vi var hemma. Då var vi verkligen trötta. Det kändes att det hade varit en lång dag. Vi stoppade barnen i säng och sedan lastade vi in alla packning i huset. Därefter somnade vi gott i våra egna sängar.

Dagen idag har bestått av uppackning, handling och tvättning. Vår mellankille var dessutom på barnkalas. Under tiden som han var iväg kom mina svärföräldrar med rodondendronbuskar till vår trädgård. De hade lovat oss dem, eftersom de inte skulle ha dem kvar. Det skall bli spännande att se hur de kommer att se ut. Min svärfar kom inte ihåg vilken färg dessa buskar har. Nu ikväll var vi hos mina föräldrar. Min pappa fyllde år igår. Dessutom passade vi på att fira vår bröllopsdag. Mina svärföräldrar var också bjudna. När de sedan körde hem tog de med sig vår ”familjebil”. Det är oftast svärfar som ordnar om det är fel på någon av våra bilar.

Imorgon är det dags för en ny vecka. Min man skall börja arbetet igen, efter semestern. Den yngsta skall skolas in på en ny avdelning på förskolan och mellanbarnet skall börja på fritids imorgon och sen skolan på torsdag, vilket även är fallet med största pojken. Det är alltså full fart framåt mot vardagen igen. Men jag är ledig i två veckor till. SKÖNT!!!

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Kolmården

  1. shareen skriver:

    Grattis i efterskott på era bröllopsdagen 🙂
    Själv har jag och min man firat 10år tillsammans.. nu har man 40år kvar till jubileum hahaha!
    låter som ni alla har haft en trevlig semester… men inte roligt med oväder.. vi hade tänkt att åka ner till Blekinge under semestern.. kika lite på hur bth campus ser ut osv men avboka det pga väder… får nog åka ner i december när det är julfest.

Kommentera

