Idag är det den 26 juli 2010

Tänk att idag för sex år sen fick vi barn nummer två. Barn nummer två blev alltså också ett sommarbarn. Det är helt otroligt vilken känsla det var. Först och främst var det helt annorlunda att vara gravid andra gången. Vid första graviditeten var jag medveten om allt som hände och vilket stadie som fostret befanns sig i. Andra gången hann jag inte med alls. Dels hade jag redan ett litet pyre som sprang runt och ställde till ofog och dels arbetade jag mera, än vad jag gjorde vid första graviditeten. Det hela började däremot likadant. Ingen av våra söner har syns på graviditetstestet som man köper på apoteket. Jag blev inte säker förrän vid hälsokontrollen på mödrarvårdcentralen. Åh, vilket rus det var att få beskedet. Visserligen anade jag att jag var gravid, men helt säker var jag inte. Den första tiden var seg och det var svårt att inte försäga sig till våra nära och kära. Men sedan var gick tiden fort.

Precis som vid första graviditeten gick jag över tiden. Första gången gick jag över med tio dagar. Andra gången blev det elva dagar (och den tredje gången blev det tolv dagar). Märkligt att det kan bli så, men jag var inställd från början att jag skulle gå över tiden eftersom jag hade gjort det med första barnet. Det blev alltså ingen överraskning. Frågan var bara hur länge som jag skulle gå över. Barnets storebror väntade med spänning på vad det skulle bli. Han ville gärna ha lillasyster. Om han inte fick någon lillasyster så skulle han flytta hemifrån. Nu med facit i hand så vet vi vad det blev. Det blev en lillebror och storebror bor ändå fortfarande kvar hemma. Jag var också helt inställd på att det var en flicka, men min man sa att det här blir en pojke. Idag för sex år sen fick vi veta resultatet. Det var en gosse som bodde i magen.

Denna förlossning var inte alls likadan som den första. För det första tog det bara 37 timmar (se tidigare inlägg om den första förlossningen). Jag var mycket mer medveten den här gången. Jag visste vad som skulle hända och jag var mer fokuserad på själva förlossningen. Nu skall jag inte säga att det inte gjorde ont, för det gjorde det. Men jag kände att jag hade mera kontroll denna gång. Dessutom hade jag ingen annan smärtlindring än akupunktur. Det fungerade bra för mig och jag stod upp under hela förlossningsarbetet. Förra gången var jag så trött så att jag orkade varken stå eller sitta. Man kan säga att jordens dragningskraft hjälpte till. Barnmorskan placerade en saccosäck mellan fötterna på mig och sig själv där i, för att kunna ta emot barnet. Jag höll i en s. k. ”Eva-stol” och kramade sönder min mans händer. Han säger att det gjorde rejält ont. Men vid det tillfället tyckte jag att det omaket kunde han gott ha. Han skulle också plågas. Precis som jag! Det var många tankar som surrade i huvudet på mig, både före och under förlossningen samt efter.

Mina tankar inför denna förlossning handlade egentligen inte så mycket om själva förlossningen. Utan jag grubblade mycket på syskonrelationer och hur vi som föräldrar verkligen skulle kunna älska ett barn till lika mycket som det första. Jag har själv ingen erfarenhet av syskon, eftersom jag inte har några. Men jag frågade runt i min omgivning och fick olika synvinklar av det här med att ha syskon. Det var spännande tyckte jag. En helt nu värld för mig. Jag har alltid velat ha ett eller flera syskon. Jag tror att det är närheten till någon annan som jag har känt behov av. Sedan funderade jag mycket runt begreppet älska. En vän till mig sa att det faller sig helt naturligt. Vi älskar bara rakt av, utan att det behöver nötas in. Det var verkligen så. Naturligtvis hade jag börjat älska det här barnet reda när det var ett foster, men känslorna blev mer framträdande när barnet väl var ute.

När klockan var 16:37 kom vårt andra barn. Han var precis som storebror 51 cm lång, men han vägde mer. Han vägde 3480 gr och storebror vägde enbart 3095 gr. Den här lilla klimpen var från början lik min man. Den stora killen var mer lik mig från början, men nu när han har blivit äldre blir han mer och mer lik min man. Vår yngsta son är idag inte speciellt lik varken min man eller mig, utan han har egentligen blivit en korsning av oss båda. Däremot vår dotter ser precis ut som jag. Enligt min man är hon lik mig i sättet också, men jag förstår inte vad han menar med det. Han säger att vi är lika envisa och använder samma minspel när vi är tjuriga. Vad menar han med det? Skulle jag vara envis och tjurig?! Det tror jag inte…

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Idag är det den 26 juli 2010

  1. Linda (BTH kompis) skriver:

    Hej Tina! Kul att du skriver i min blogg, alltid roligare att skriva om man vet att man får respons på det man skriver. Då känns det inte lika mycket som att man skriver mot en vägg 🙂 Ja va roligt att de fyller år samma dag 🙂 Vilket sammanträffande! Ja det går nog bra med huset, vi har fått en pris på 1,2 milj och då får vi med ett änge på 4 ha och 2 hagar till på 2 ha tillsammans, vi har sagt att vi vill ha huset till bonden och vi hoppas att det är han som kommer få köpa upp allt, det är anbud istället för budgivning denna gång. Denna bonde som vi har kontakt med har ett arrendekontrakt på marken i 3 år framåt så det är mest troligt att han får det, men man skall aldrig säga aldrig. Nu är det bara att hålla tummarna, den 11 aug skall anbuden vara inne och efter det får vi förhoppningsvis reda på något 🙂 Kul att läsa om dina och din familjs upptåg i sommar:) Hoppas att sommaren är bra hos er. Kram

    • tavar skriver:

      Hej Linda! Jag håller med dig! Det är roligare att skriva om man får någon som svarar på det man skriver. Det blir ett litet bollplank, där ens idéer kan studsa emot och komma tillbaka i en annan vinkel. Spännande!
      Jag hoppas verkligen att det går vägen med huset som ni har hittat. Jag håller båda tummarna. Du måste höra av dig, så att jag vet hur det går.
      Kram Tina

  2. Ping: Idag fyller prinsen sju år | Tinas Blog

Kommentera

