Nostalgia Festival 2010

Nu har vi haft några dagar med underbart vackert väder. Det har varit varmt och skönt och ibland har det varit nästan lite för varmt. Men jag klagar inte, eftersom jag vet hur tråkigt det är med dåligt väder på sommaren. Ja, ja, nu vet jag vad ni tänker: ”Det finns inget dåligt väder, bara dåliga kläder.” Men det är faktiskt inte roligt när regnet öser ner eller när det är kalla vindar. De dagarna som har varit nu har temperaturen legat runt 25 grader i skuggan. Mycket skönt! Badväder, skriker barnen…med massor av glass!

Fredagen var en vanlig fredag. Jag och barnen åkte och veckohandlade. Vi åkte till affären tidigt och därför gick det fort, eftersom det inte var så många människor där vid den tiden. Det var svalt och skönt i affären. Tyvärr är det alltid så att vår flicka blir kissnödig när vi har gått en stund i affären. Det är inte kul. Då får jag säga till pojkarna att de skall stanna vid vagnen och absolut inte gå någonstans undertiden som jag och min dotter går iväg till toaletten.

När handlingen var avklarad åkte vi hem med alla varorna och lastade in allt i köket. Det är nog det tråkigaste med att handla. Samtidigt som lunchen blev klar, kokade jag jordgubbssylt av våra egna jordgubbar. Jag och barnen hade plockat av ca 2 liter. Sylten blev bra, men något hård. Men det gör inget. Jag kallar den för marmelad istället. Huvudsaken är att den blev god och det blev den…Sedan var det dags för att baka sockerdrömmar. Kakorna skulle bli till vår ”familjemyskväll”. Det var alltså full fart hela fredagen. Dessutom hann barnen med att bada i vår lilla bassäng och i vattenspridaren. Jag visste inte att det var bevattningsförbud, men nu vet jag och därför blir det nog inte fler bad i vattenspridaren.

Lördagen började stressigt. Det är det alltid när vi skall åka iväg någonstans. Dessutom hade både min man och jag sovit dåligt. När jag inte sover som jag skall, så märker jag av mitt höga blodtryck. Det brukar lugna ner sig framåt dagen, men det är aldrig roligt när man känner att nu måste jag vara i toppform för att det skall fungerar. Nu till ex. skulle vi få upp alla och se till att de fick kläder på sig, ge dem frukost och packa matsäck och få in alla i bilen nykissade. Det gick! Sedan styrde vi kosan mot Ronneby, för att se på en bilutställning – Nostalgia Festival 2010. Den återkommer årligen och hela familjen brukar uppskatta utflykten. Min man och killarna tittar på motorfordonen och jag och min dotter tittar på alla människor som är där.

Det var många människor och veteranbilar. Min man är mycket förtjust i gamla fyrkantiga amerikanska bilar. Men jag gillar mest bulliga fordon. Det skall vara lite mjukare linjer, så som t. ex. Volvo PV 444. Helst skall bilarna var rosa (lila) eller vinröda (maroonröd). Enligt barnen är det inte bilarna eller människorna som är viktigast på Nostalgia, utan det är picknicken som är det väsentligaste. Vi hade med oss köttbullar, vattenmelon, kyckling, apelsinjuice, frallor samt sockerdrömmar. Från det att vi kom till Ronneby började barnen tjata om att de vill äta. Egentligen hade det nog räckt att vi hade åkt ut någonstans och ätit vår picknick. Nu fick vi betala 140 kronor/vuxen. Men det var det värt. Det är så roligt att titta på andra människor. Det är inte lika roligt att tänka sig att andra människor tänker samma sak om oss.

När vi kom hem så grillade vi på kvällen. Det var mysigt och gott. Naturligtvis hade vi glömt att köpa grillkol, så först skickade jag iväg min man att köpa. Barnen fick pärondricka och jag och min man drack ett rött vin som heter Sunrise 2009 Merlot. Det var smakrikt med fyllig arom. Efter grillningen såg vi på Hälsoresan och åt popcorn.

Idag var det lika varmt som de andra dagarna, men tyvärr fick vi tillbringa den med tråkigt hemarbete. Vi tvättade och städade. Det är så tråkigt, men det måste göras. Dessutom var jag hos min ”tant” som jag hjälper ibland med lite inköp. Tiden bara rinner iväg. Helt plötsligt dök mina svärföräldrar upp. De var på väg hem från sin sommarstuga. Ibland brukar de stannar till här. Vi bor på ”vägen”, så att säga. Nu ikväll innan läggdags skall vi festa till det på några jordgubbar. MUMS! Men först skall en del andra arbeten vara färdiga, så som t, ex. hänga tvätt och klippa gräset.

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

