Ny vecka igen…

Jag undrar vart veckorna tar vägen. Nu är det söndag igen. Det är konstigt! Men när jag tänker efter, så kan jag förstå att dagarna rinner snabbt förbi. Det händer något hela tiden. Jag kan berätta om några roliga händelser, som hände den gångna veckan.

På onsdagen, tror jag det var, fick jag ett svarsmail från en kusin som jag inte har haft kontakt med på 12 år. Det var kul att höra vad han har gjort under alla dessa år. Jag hoppas att vi kan hålla kontakten framöver. Det vore roligt. Tänk vilken nytta det är med internet ibland. Jag som brukade vara så skeptiskt över allt vad datorer hette. Nu har jag lärt mig att dra nytta av tekniken.

Torsdagen var en handlingsdag. Jag och de två yngsta var iväg. Först skulle dottern på avslutningsfest på sin förskola. När hon var avlämnad så körde jag och mellanbarnet ner och gjorde en kompletteringshandling av mjölk o. dyl. Efter det var det dags att hämta det andra barnet på förskolan igen. Vi tre körde sedan ner till stan igen och köpte två födelsedagspresenter till mellankillens kompisar, som skulle fira sina födelsedagar i helgen. Sedan följde nog en tråkig timme för mina barn. Vi gick till en liten butik som säljer presentartiklar. Jag älskar sådana affärer, men det gör inte mina barn. De suckade och stönade och ville att vi skulle gå. Men det kunde vi inte göra. Jag har tidigare berättat att jag hade tagit på mig uppgiften att köpa en blomma till fröknarna i den äldsta killens klass. Istället för en blomma, så köpte jag tre likadana spa-paket, med ekologiska produkter. Jag tänkte som så att en blomma kanske inte varar så länge, om nu fröknarna inte skulle var hemma under sommaren. Min tanke var att det vore bättre att köpa något som håller längre och som kan vara något för hela familjen. I paketen valde jag badpulver (fungerar även som fotbad), grov tvål och aromaljus med behaglig och lugnande doft. När alla inköpen var klara var det dags att åka hem och laga lunch och invänta den stora pojkens hemkomst.

Vädret på fredagen var inte bra. Det var synd, eftersom det var avslutningsdagen i skolan. Det var muligt och blåsigt och det gjorde att det blev kallt. Morgonen blev intensiv. Jag gjorde färdigt jordgubbstårtan som jag hade förberett på torsdagskvällen och efter det bakade jag en tårta till min man. Han är nämligen allergisk mot mjölkprotein. Det gör att han inte tål några mjölkprodukter, inte ens laktosfria varor. När frukost och bakning var färdigt, kom våra föräldrar. Vi har som tradition att bjuda dem på tårta på avslutningsdagen. Efter fikan så går vi gemensamt till skolan och var med där. I år var det verkligen kallt att stå där på skolgården och lyssna på olika sånger, se på dansframträden samt tal av rektorn. Äldste pojkens skola har alltid avslutningen ute, eftersom alla inte skulle få plats i gymnastikshallen. Det regnade inte, men kallt och ruggigt var det. USCH! Barnen sjöng glatt i alla fall:

Psalm 199, ur Den Svenska Psalmboken.

Den blomster tid nu kommer med lust och fägring stor. Du nalkas, ljuva sommar, då gräs och gröda gror. Med blid och livlig värma till allt som varit dött. Sig solen strålar närma och allt blir åter fött.

De fagra blomsterängar och åkerns ädla säd. De rika örtesängar och lundens gröna träd. De skola oss påminna Guds godhets rikedom. Att vi den nåd besinna som räcker året om.

Man hörer fåglar sjunga med mångahanda ljud. Skall icke då vår tunga lovsäga Herren Gud? Min själ upphöj Guds ära, stäm upp din gläjdesång. Till den som vill oss nära och fröjda på en gång.

När avslutningen utomhus var klar, så gick alla barnen och deras föräldrar in i klassrummet. Där ”sommarpratade” fröknarna och vi föräldrar fick överlämna presenterna. De blev mycket uppskattade. Fröknarna sa att spa-paketen skulle hjälpa dem att komma tillbaka utvilade till hösten igen. Det tycker jag är bra, eftersom det var det som var meningen med presenterna. Efter utdelning av sommarhälsningskort och kramar, så var det äntligen dags för SOMMARLOV! På kvällen hade vi pizza-kväll ute i sommarstugan tillsammans med mina svärföräldrar. Efterrätten blev tårtan som blev över tidigare på dagen.

Igår gjorde min man, tillsammans med de två yngsta, en veckohandling. Jag och den äldsta sonen städade här hemma. På kvällen skulle vi ha gäster. Naturligtvis började det åska och regna mitt på eftermiddagen. Men närmare kvällen klarnade det upp igen. Det var tur det, eftersom vi hade planerat för en grillkväll. Båda pojkarna lekte med kompisar på eftermiddagen. Den stora killen var iväg, medan den lilla killen hade en av sina bästa kompisar här hemma. När klockan blev fem, kom den stora killen hem och vår gäster dök upp. Vi hade en mycket trevlig kväll. Vi grillade, tittade på kronprinsessans Viktorias och prins Daniels bröllop, var ute och gick en runda ner till havet och fikade. Det var mysigt och det bästa av allt var det kändes som en typisk sommarkväll. Det är så kvällarna skall vara!

Idag sov vi alla länge. Nästan lite för länge, eftersom mellanbarnet skulle på kalas på ett leklandskap, tillsammans med sina kamrater. Men vi hann med frukost. Annars idag har jag inte gjort så mycket. Städat upp efter igår och skött om veckans tvätt. Det är tråkigt, men det måste göras. Nu försöker jag mentalt ställa in mig på att jag skall arbeta två nätter. Men när de ar avklarade, så närmar sig midsommar med stormsteg. Det är så skönt att jag är ledig hela midsommarhelgen. Det brukar jag aldrig vara.

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Ny vecka igen…

  1. Helena skriver:

    Hej vännen…kul att läsa dina bloggisar :)…blev näsan lite tårögd när jag läste ”den blomstertid”…ska forts läsa dina inlägg!
    Oxå kul när det är personer fr ”förr” och ”hemifrån”…ger mej lite extra trygghet i vardagen.
    Tack för all inspiration under nattarbetet..(höll på att skriva insp från inatt…kunde ju misstolkas…:-/). Har nu lagt in en ansökan till utb!!!! huuii…kill i magen :-)))
    Ses om ngr tim igen på nästa pass!

    Kram Helena

  2. tavar skriver:

    Hej Helena!
    Tack för det. Vad kul att du sökte utbildningen. 🙂 Jag håller tummarna och jag tror att du kommer att känna att du har hamnat rätt. Vi ses om några timmar…
    Kram Tina

Kommentera

