Förskolan var här!

Igår var det fullt upp här. Då var mellanbarnets förskola här och firade att han skall bli sex år. Det har varit en tradition, sedan den äldsta sonen började på förskolan, att vid våra barns födelsedagar kommer de hit en stund och leker i trädgården. Ibland har det varit fint väder och ibland har regnet öst ner. Men kul är det! Det hela brukar avslutas med en fika och efter det går de tillbaka till förskolan. Det var likadant igår. De kom strax innan kl 10, på förmiddagen och sedan gick de tillbaka till förskolan kvart över kl 11. Vi bjöd på olika sorters melon och popcorn. Det är så att den här kommunen har bestämt att det inte får bjudas på något med socker i, t. ex. glass och saft. Men det går bra ändå. När vi började traditionen så bjöd vi alltid på en glasspinne. När lillflickans kalas höll så bjöd vi på fruktspett. Det uppskattade barnen. Men vår mellankille ville inte ha fruktspett, eftersom han tyckte bäst om melon. Nu var det hans dag och därför fick han bestämma. Jag tror att alla barnen gillade det.

Annars har den här veckan varit en ”semester” vecka. Jag avslutade en kurs på högskolan och fick godkänt på den. Jag blev så glad. Vi fick reda på att vår handledare var svår att få bedömning godkänd av, men vi lyckades. Det var en uppsats i vetenskapliga metoder som vi skulle skriva. Det är för att vi skulle praktiskt lära oss hur en c-uppsats skrivs. Det var en mycket lärorik kurs, men svår. Jag kan säga att jag fortfarande inte helt förstår alla moment i kursen, men det brukar ge sig så småningom. Det var tur att vi fick skriva två och två. Jag tror inte att jag hade löst det annars. Nu hade jag någon att bolla alla tankar och idéer med. Det behövde jag verkligen.

Barnen har, som sagt var, varit hemma denna veckan, förutom den äldste pojken. Han var tvungen att gå i skolan. Men de andra var hemma. I onsdags var en stressig dag för vår mellankille. På morgonen skulle han hälsa på sin blivande fröken på skolan. Dessutom fick han se alla barnen som kommer att gå i hans klass. Det var spännande! Han har pratat mycket om detta efteråt. Han fick även träffa sin storebror på skolan. Det tyckte han var kul. Det bästa var att ”fröken verkar vara så snäll”. På eftermiddagen skulle han gå till tandläkaren och visa upp sina tänder. Det var inte lika kul, men jag måste säga att han skötte sig bra. Belöningen för tandläkarbesöket var två stycken studsbollar. Lillasyster var också med och hon fick en ring, med en grön sten. Men när kvällen kom så tuggade hon sönder ringen. Det var inte bra. Hon svalde i alla fall inte den. När kvällen började skulle mellankillen på avslutningsfest på sin förskola. Det var en fest som vi föräldrar inte fick vara med på. Bara det gjorde festen mer intressant! De fick hamburgare och lekte många olika lekar. Jag tror att han tyckte det var roligt. Det låter i alla fall så, när vi får lyssna till berättelserna om och om igen. Men det gör inget att han berättar. Det är bara roligt att han vill dela med sig, av det han gör. Det är värre när vi måste drar ur honom vad han har gjort…

Idag har vi inte hunnit så mycket. Vi har ”bara” klippt oss. Det var lillasyster, mellanbarnet och jag som var i väg. Storebror får vänta till nästa vecka. Han skall var fin till skolavslutningen. Det var därför som han fick vänta. Min man han klipper sig inte hos hårfrisören längre. Han tycker det är onödiga pengar att kasta ut. Nu tar han bara hårtrimmern och ställer in den på det kortast avståndet och drar det runt huvudet. Ibland får jag hjälpa till lite.

Nu i eftermiddag har jag bokat semestern. Det blir en typisk barnfamiljsemester. Vi skall åka till Astrid Lindgrens Värld och till Kolmården. Det vet jag blir roligt, eftersom vi har varit där förr. Linda, om du läser detta…Det blir inte Gotland i år. Vi sa att vi får åka en annan gång. Kanske nästa år? Vem vet? Jag tror att det hade varit intressant med Gotland, eftersom vi aldrig har varit där. Men varken tiden eller pengarna räcker till. Jag skall nämligen arbeta hela sommaren som vårdbiträde på ett äldreboende. Jag skall ha nattjänstgöring. Det brukar fingerar rätt bra. Jag har gjort det flera somrar nu. Men familjen brukar inte vara helt nöjda med det, eftersom jag ligger och sover dagen efter.

Nej, nu kan jag inte skriva mer. Lillflickan drar i mig och vill måla med vattenfärger och dessutom måste jag snart laga middag, så att vi kan ha en familjemyskväll ikväll.

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

